مقاله شرور و عدل الهی از دیدگاه متکلمان امامیه قدیم و جدید در تاریخ 1394/12/10 در سامانه فراخوان های پژوهشی به ثبت رسیده است.

این مستند به صورت خودکار از طرف سیستم اشتراک گذاری شده است.
#عدل_الهی #خیرات #شرور #شر_اخلاقی #شر_طبیعی #آلام #کلام #تدوین #معاون_پژوهش_سطح_دو
شرور و عدل الهی از دیدگاه متکلمان امامیه قدیم و جدید
نوع مستند : مقاله
پدیدآورندگان شبکه کوثرنت :

مریم باقری مریم باقری

چکیده :
بحث از خیر و شر از جنبه های مختلف و در علوم متعدد، از جمله علم کلام، مورد توجه قرار گرفته است. در رویکرد کلام قدیم به این بحث، بعد از پذیرفتن حسن و قبح عقلی و اثبات عدل الهی این سؤال مطرح می شود که چگونه می توان عدل تکوینی و کیفری الهی و وجود شرور را با هم جمع کرد؟ پس از باور به اینکه این جهان بهترین جهان ممکن است و خداوند حکیم پدیده ها را بر اساس غایات خلق کرده است، و باور به اینکه خداوند در کیفر به احدی ظلم نمی کند؛ چگونه وجود شرور توجیه می شود که منافی عدل الهی قلمداد نشود؟
در پاسخ به این پرسش متکلمان قدیم شرور را اموری وجودی دانسته اند و با طرح نظریه عوض و استحقاق قائل به این شدند که خداوند در ازای آلام ابتدایی عوض عطا می کند. اما متکلمان جدید شرور را اموری نسبی و عدمی دانسته اند و از ضرورت وجود این شرور برای خیرات کثیر موجود در عالم ماده سخن رانده اند. و فواید بی شمار شرور برای تکامل و تعالی انسان را به بحث اضافه می کنند.
اما روی دیگر قضیه این است که بعد از اثبات عدل الهی و باور به اینکه خداوند برای تجویز شرور دلیل و حکمتی دارد، حتی اگر پاسخ متکلمان نارسایی هایی داشته باشد یا اصلا پاسخی برای مسئله شر نباشد، نباید نگران شبهه منکران مبنی بر عدم معقولیت باور های دینی خود باشیم.

تاریخ ثبت اثر در سامانه فراخوان های پژوهشی: سال 1394

عدل الهی
خیرات
شرور
شر اخلاقی
شر طبیعی
آلام
کلام
تدوین
معاون پژوهش سطح دو

موضوعات: چكيده مقالات  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...