مقاله بررسی امکان اتحاد عاقل و معقول در تاریخ 1394/12/10 در سامانه فراخوان های پژوهشی به ثبت رسیده است.

این مستند به صورت خودکار از طرف سیستم اشتراک گذاری شده است.
#عاقل_معقول_اتحاد_عاقل_و_معقول_افلاطون_ارسطو #فلسفه #تدوین #استاد_راهنما_تحقیق_پایانی
بررسی امکان اتحاد عاقل و معقول
نوع مستند : مقاله
پدیدآورندگان شبکه کوثرنت :

سماعه احمدی سماعه احمدی

چکیده :
یکی از مباحث مهم سنتی در تاریخ فلسفه به ویژه در پیوند با نظریۀ شناخت، بحث اتحاد عاقل و معقول است . پیشینۀ این مسأله به فلسفه های یونانونی بر می‌گردد. جوانه های آن نخست در فلسفۀ افلاطون دیده می شود و در فلسفۀ ارسطو شکسته تر می گردد و در مکتب نو افلاطونی و پیروان آن به کمال شکوفایی خود می انجامد. در میان فیلسوفان اسلامی هم ایون مسأله مطرح و به آن پرداخته می شود.تحقیق پیش و رو بررسی در خصوص اتحاد عاقل و معقول در علم ذات به غیر است. اگر اتحاد عاقل و معقول پذیرفته شود به این معنا خواهد بود که صفات نفس همچون علم، عرضی زائد بر نفس نبوده؛ بلکه علم ، وجود نفس است و نفس با عالم متحد شده، سعه وجودی می یابد و اگر اتحاد پذیرفته نشود به این معنا خواهد بود که صفات نفسانی چون علم، عرضی بوده ، بر نفس به عنوان موضوع عارض می شوند؛ بنابراین نفس به منزلۀ ظرفی خواهد بود که صورت های ادراکی در آن ریخته می شوند. این تحقیق با عنوان بررسی امکان اتحاد عاقل و معقول در پنج فصل تهیه و تدوین گشته است. مراد از اتحاد عاقل و معقول این است که مفهوم عقل و عاقل و معقول در حالیکه از لحاظ معنا مغایرت دارند، از لحاظ مصداقی ، یک مورد هستند ؛ یعنی یک چیز است که هم عقل است و هم عاقل و هم معقول. با توجه به پیچیدگی و دشواری فهم مطالب ، مفاهیم به کار رفته در موضوع به خوبی تبیین شده و سپس انواع اتحاد بیان شده است تا معلوم شود مراد از اتحاد که در موضوع اخذ شده است کدام یک از انواع آن می باشد.

تاریخ ثبت اثر در سامانه فراخوان های پژوهشی: سال 1394

عاقل-معقول-اتحاد عاقل و معقول-افلاطون-ارسطو
فلسفه
تدوین
استاد راهنما تحقیق پایانی

موضوعات: چكيده مقالات  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...