ضرورت احیا و گسترش وبلاگ نویسی

کند ذهنی ایرانی در عصر شبکه های اجتماعی؛ ضرورت احیا و گسترش وبلاگ نویسی

?علیرغم مزایای کم نظیر، با روند فعلی سیاست گذاری و تولید محتوا، شبکه های اجتماعی موبایلی تبدیل به قاتل خون آشامی برای تولید محتوا و دانش به زبان فارسی در فضای وب شده اند، نتیجه ای که اگر مدیریت نشود ادامه آن تبعات جبران ناپذیری از جمله کاهش قدرت درک و خواندن متون بلند و تحلیلی را به همراه خواهد داشت. این امر کند ذهنی و پایین آمدن سطح هوش هیجانی و تحلیلی ایرانی ها را در مواجهه با مسائل مختلف در عینیت به همراه خواهد داشت.

?ذات شبکه اجتماعی دسته چندمی چون تلگرام که امروز محور تفاخر دیجیتالی شدن ایرانی هاست، اشتراک گذاری محتوای سطحی است. محتوایی که همچون کف آب می آید و با موجی دیگر از بین می رود. جریان کاذب ایجاد می کند و جمع کثیری از مخاطبین را به دلیل عدم تولید محتوای اورجینال و فاخر منفعل می سازد. [ این گفته نافی مزایای آن نیست ]

? تراژدی اینجاست که محتوای فاخری هم که در کانال های محتوایی تولید می شود و اتفاقا کم هم نیست اگر در زیر بهمن گیز میزها دفن و به مرور فراموش نشود، از بین خواهد رفت و در هیچ موتور جستجویی برای تحلیل محتوا و اشتراک گذاری دانش ثبت نمی شود.

?فارسی که زمانی با رشد انفجاری زبان پنجم وبلاگ نویسی در دنیا بود امروز در سطح نا مطلوب 0.8 محتوای زبانهای وب قرار دارد که عمده این محتوا نیز ارزش محتوایی ندارد. در عین حال زبانی مثل آلمانی با جمعیتی معادل جمعیت ایران در تولید محتوا در شبکه اینترنت پس از انگلیسی و چینی و اسپانیولی با گستره میلیاردی در صدر قرار دارد. حال آنکه ژرمن ها 0.01% جمعیت روی زمین را نشکیل می دهند و در این حوزه نیز دنیا را مقهور نبوغ و پشتکار ذاتی خود کرده اند.

?فعالان نسل اول وب که روزی محتواهای فاخری را تولید می کردند و جریان سازیشان عمیق بود، امروز اثرگذاریشان از حد چند لایک و ریتوییت و کمپین سازی های بی اثر و زرد فراتر نمی رود و از تولید کننده محتوا به دلال محتوا تنزل پیدا کرده اند. وضعیت نمادین امروز پدر وب فارسی حسین درخشان و بسیاری از وبلاگ نویس های نسل یک نماد این موضوع است.

? بسیاری از فعالان این نسل امروز مقاطع دکتری و کارشناسی ارشدشان را احتمالا در علوم مختلف انسانی می گذرانند و تجربه مدیریت های خرد و کلان اجراییشان در ساختار ناقص رسانه ای کشور نشان می دهد به مصداق تقلید کبک راه رفتن خودشان را هم یادشان رفته است.

? اکثریت قاطع اساتید مدیریت، ارتباطات و رسانه نیز که از ابتدا در فضا نبوده، نیستند و نخواهند بود. خوشبینانه اطلاعات به روزی داشته باشند و داستان سرای خوبی باشند. هر چند که با دهها مقاله پژوهشی در نهایت از ارائه ساده ترین راهکارهای اجرایی عاجزند.

? ادامه این وضعیت اسف بار عدم تولید محتوا و اکتفاء به شبکه های اجتماعی ممکن است سرنوشتی بهتر از نابودی تمدن های بین النهرین و شام و امازیغی شمال افریقا را در تبدیل بهار به خزان عربی به همراه نداشته باشد.

? بطور کوتاه راه حل؛ احیا و بروز رسانی پلت فرمهای بومی وبلاگ نویسی و ترغیب هدفمند همه طبقات و اقشار بخصوص دانش آموزان و دانشجویان به تولید محتوا در فضای وبلاگی است.
بازگشت به فضای وبلاگ نویسی و استفاده بهینه از ظرفیت های شبکه های اجتماعی ثمرات موثری را برای نسل های آینده در استفاده از تجربیات گذشتگان و حفظ زبان فارسی و بالا رفتن سطح بلوغ فکری جامعه به دنبال خواهد داشت.

ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ
نویسنده: محمد ولوی

موضوعات: دفاع سايبري  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...