باز دوباره برمی‌گردم

#همنوا_با_ابوحمزه #فراز_هشتم
دوستان عزیزم سلام. طاعات و عبادات شما مورد قبول درگاه حضرت دوست. در این شب‌های عزیز دعا برای سلامتی و تعجیل در فرج مولایمان حضرت صاحب الزمان را فراموش نفرمایید. و اما فراز شب هشتم :
وَ لا یَعْتَرِضُ عَلَیْکَ اَحَدٌ فِی تَدْبیرِکَ :
و هیچ کس نمی‌تواند در تدبیر امور به تو اعتراض کند
1- تدبیر امور مخلوقات در اختیار خداست. او که منزّه از ضدّ است، مُبرّای از شریک است، منزّه از جَزاف و گزاف است دلیلی ندارد که کسی به او اعتراض بکند. اصلاً او اعتراض پذیر نیست. چون این چنین است اگر کسی را براند برابر با حکمت می‌داند. لذا در این دعا امام سجاد عرض می‌کند: پروردگارا ! من آن معرفتی که درباره تو دارم اگر یک بار یا ده بار مرا برانی، باز دوباره برمی‌گردم . برای این که آن علل و عوامل نیایش و دعا همچنان پیش من هست. (شرح آیت الله جوادی آملی بر دعای #ابوحمزه_ثمالی )
2- البته خداوند می‌تواند بنده را به هر نوع عذابی و به هر کیفیتی خوار و ذلیل کند و می‌تواند رحم کند هر بنده‌ای را که بخواهد، رحم و عذاب در دست خداوند است، همان‌طورکه در قرآن می‌خوانیم آنجا که خداوند متعال رحم می‌کند حقی نداریم از او سؤال کنیم و آنجا هم که بخشش می‌کند دلیلی بر سؤال نیست، آنجایی جای سؤال است که حق کسی ضایع شود.
فضل و کرم خدا جای سؤال ندارد و هیچ‌کس حق ندارد از فعل خدا سؤال کرده و در حکومت و حکمت خداوند متعال منازعه کند، چرا که هیچ‌کس در امر خداوند شریک نیست و نمی‌تواند دخالت کند بلکه خداوند مستقل است و هر طور که بخواهد انجام می‌دهد.
خداوند، مساوی و شریک، کمک کننده و مزاحم ندارد، کسی توان مقابله در برابر ذات حق را ندارد و نمی‌تواند در حکم او شریک شود، احدی نمی‌تواند در تدبیر الهی که بر خلق و آفرینش خود چه در عالم خلق و چه در عالم عقل دارد اعتراض کند و هیچ کسی دخالتی در تدبیر و مدیریت الهی ندارد.
(شرح آیت الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی بر دعای #ابوحمزه_ثمالی

موضوعات: شبنم هاي ذهن  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...