تحقیق پایانی انسان کامل و حضرت علی-علیه السلام- در تاریخ 1392/09/04 در سامانه فراخوان های پژوهشی به ثبت رسیده است.

این مستند به صورت خودکار از طرف سیستم اشتراک گذاری شده است.
#انسان #کامل #انطباق #ربوبیت_و____ #تدوین #فارغ_التحصیل_سطح_دو
انسان کامل و حضرت علی-علیه السلام-
نوع مستند : تحقیق پایانی
پدیدآورندگان شبکه کوثرنت :

اعظم رحمی اعظم رحمی

پدید آورندگان خارج از شبکه :

محمد باقر نظری
تفصیلی علامه تحقیق پایانی 4

چکیده :
بحث این تحقیق درباره انسان کامل و حضرت علی- علیه السلام- است. از دیدگاه قرآن کریم انسان موجودی است دو بعدی، یعنی فطرت انسانی هم دارای بعد مثبت است و هم دارای بعد منفی است. بنابراین انسان از دیدگاه قرآن در میان دو بی نهایت قرار گرفته است. از یک سوی می تواند آن چنان رشد پیدا کند که به اعلی اعلیین برسد و از سوی دیگر ممکن است آن چنان سقوط کند که به اسفل السافلین برسد. خداوند تا آن جا برای انسان ارزش قائل است که او را جانشین خود بر روی زمین می داند؛ موجودی که توانسته است بار امانت الهی را که آسمان ها و زمین و کوه ها از پذیرش آن سرباز زده اند به دوش گیرد.
قرآن انسان را موجودی می داند که خدا او را گرامی داشته و او را به بسیاری از مخلوقات خود برتری داده است. خداوند سبحان، کمال محض و کمال آفرین است. هر چه از او ظهور کند، کامل است. عالم و آدم از او ظهور کرده و هر دو، از مظاهر کمال حقند، هم کمال نفس دارند و هم از کمال نسبی برخوردارند. همه ی ذرات عالم هستی، به سوی کمال در حرکتند و مسیر امر الهی را طی می کنند، انسان نیز تافته ای جدا بافته از جهان خلقت نیست. از این رو سعی می کند با رسیدن به کمال مطلوب، خود را با سایر مخلوقات وفق دهد و با مجموعه ی جهان آفرینش هماهنگ سازد. راه هماهنگ شدن به نظام پیوسته ی جهان، در سیر به سوی کمال مطلوب، کسب فضایل اخلاقی است.
از نظر جهان شناختی و تکوین جهان، انسان کامل، نمونه ی آفرینش است و همه ی نمونه های نخستین وجود کلی را، در خود دارد، این چنین انسان، ولی الله است و مظهر اتم و اکمل این اسم شریف، صاحب ولایت کلیه است و آن، انسان کامل است که می تواند به اذن الله، در ماده ی کائنات تصرف کند و قوای ارضیه و سماویه را در تحت تسخیر خویش درآورد.
حضرت علی- علیه السلام- نمونه ی آرمانی عبادت و عبودیت، و مصداق روشن انسان کامل است. آن حضرت جامع همه ی کمالات و فضیلت ها است و در دریای بی پایان شخصیت وی همه ی گوهرهای ناب یافت می شود. وی در تمام حالات و صحنه های فردی و اجتماعی زندگی، چون جنگ، صلح، فقر، غنا، حکومت، قضاوت،… یک لحظه از عبودیت حق خارج نیست.

تاریخ ثبت اثر در سامانه فراخونهای پژوهشی: سال 1392

انسان
کامل
انطباق
ربوبیت و….
تدوین
فارغ التحصیل سطح دو

موضوعات: چكيده مقالات  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...