چرا بیشتر یاران امام زمان (عج) مرد هستند؟

شبهه : چرا بیشتر یاران امام زمان (عج) مرد هستند؟
طبق روایات، بیشتر یاران امام زمان (عج) مرد هستند پس اسلام عدالت را بین زن و مرد رعایت نکرده و دین برابری نیست چون به مرد توجه بیشتری شده است.
اولا؛ از نظر اسلام حضور زنان در امور اجتماعی یک امر پذیرفته شده است و حضور حضرت زهرا و حضرت زینب (س) در امور اجتماعی و سیاسی از مهمترین مویدات است.

دوما؛ حضور بانوان در میان سپاهان پیامبر و حضرت علی (ع) برای رساندن آب و غذا به رزمندگان، پرستاری از مجروحان، رساندن مهمات و انتقال شهداء جزو سیره آن بزرگواران بوده و از مسلمات است.با توجه به مطالب بالا، اگر سیره امام زمان (عج) ادامه سیره اجداد طاهرینش است قطعا در دولت کریمه امام زمان (عج) زنان نقش خودشان را خواهند داشت.
پاسخ: گفتنی است در مواردی که یاری کردن مربوط به حالت جنگ و قیام و جهاد باشد طبیعی است که مردان باید حضور فعالانه تری داشته باشند چرا که خداوند با توجه به ویژگی های جسمی و روحی زنان و مردان، وظیفه و تکالیف را قرار می دهد و ویژگی ها و مشکلات جنگ به گونه ای است که نه با جسم زن سازگاری دارد و نه با روح او همخوانی، لذا وظیفه جهاد از دوش آنان برداشته شده است مگر در زمان ضرورت. در روایتی از امام صادق (ع) که محمد بن حسن حر عاملیدر کتاب ابناة الهداة خود آورده هم به حضور 13 زن اشاره شده که آنان همانگونه که همراه رسول خدا(ص) بودند فعالیت خواهند کرد. جالب این است که این بانوان از جمله کسانی اند که از دنیا رفته اند و در زمان ظهور باز خواهند گشت و به فعالیت هایی چون مداوای مجروحان و بیماران خواهند پرداخت. طبری در دلائل الامامه از امام صادق (ع) نقل کرده که این سیزده زن عبارتند از: قنواء دختر رشید هجری، حبابه والیه، سمیه، زبیده ام خالد، ام سعید حنینه، ام خالد جهنیه و …
براین اساس یاری رساندن زنان به حضرت تنها منحصر به جبهه جنگ و شهادت نیست بلکه عرصه های مختلفی چون عرصه ی فرهنگ، تربیت و اجتماع و… را دربرمیگیرد. حوزه هایی که در آنها میدان یاری برای زنان، حفظ کرامت زن باز است، قطعا آنان در حکومت حضرت می توانند در این عرصه ها نقش داشته باشند به عنوان نمونه در زمان فعالیت دجال عده ای از زنان به یاری او می شناسند و او را تبلیغ می کنند اما در مقابل بانوان مسامانی قرار دارند که بر ضد دجال فعالیت دارند.
ابوسعید خدری می گوید: ” هر جا دجال قصد می کند به آن جا برود زنی به نام لئیبه پیش از او خود را به آنجامی رساند و می گوید دجال به سوی شما می آید از او دوری جویید و از عاقبت کارش برحذر باشید."1

1. کنز العمال، ج14، ص 602؛ فتن ابن حماء، ص 151

نتیجه: پس بنابراین کاملا واضح است زیرا حضور در خط مقدم جنگ و انقلاب وظیفه ذاتی زنان نیست و برای پیش برد کارها لزوما باید تعداد مردها زیادتر باشد زیرا این کار وظیفه اصلی مردهاست همانطور که در زمان پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) هم اینگونه بود.

منبع : چشم اندازی به حکومت امام مهدی (عج) نوشته نجم الدین طبسی، ص 74 ، مهدویت ( پرسش و پاسخ پس از ظهور) نوشته رحیم کارگر، ص 40

موضوعات: پاسخ به شبهات  لینک ثابت
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: گل نرگس [عضو] 
5 stars

ممنون

1396/03/07 @ 18:03
نظر از: حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت [عضو] 

و صدای قدم ماه خدا می آید…..
مهمانی بر شما مبارک
http://alzahra-goldasht.kowsarblog.ir

1396/03/05 @ 18:06


فرم در حال بارگذاری ...