پایان نامه نقد و بررسی اثار مخالفین خاتمیت در تاریخ 1394/12/12 در سامانه فراخوان های پژوهشی به ثبت رسیده است.

این مستند به صورت خودکار از طرف سیستم اشتراک گذاری شده است.
#__خاتمیت #نبو_ت #عقل_استقرائی_رسول__وحی__تجربه_دین #عقاید #تالیف #فارغ_التحصیل_سطح_سه
نقد و بررسی اثار مخالفین خاتمیت
نوع مستند : پایان نامه
پدیدآورندگان شبکه کوثرنت :

نرگس رهبر نرگس رهبر

چکیده :
خاتمیت عنوانی است که دلالت دارد براینکه پیامبر اسلام (صلی اله علیه و آله) آخرین فرستاده‌ی خداست و با ظهور ایشان هر‌گونه بعثتی پایان یافته است. عنوان ختم نبوّت بر پیامبر اسلام عنوانی است که خود قرآن کریم داده است و با توجه به متون و اهداف دین جاودانی اسلام، خاتمیت به معنای ختم نبوّت و قطع وحی تشریعی است و نمی‌تواند به معنای قطع ارتباط با عالم بالا و واگذاری انسان به عقل خود باشد به عبارت دیگر آنچه که پایان یافته است نیاز بشر به هدایت تشریعی نیست بلکه نیاز شریعت به تجدید پایان یافته است. معارف و احکام اسلامی به گونه‌ای تشریع شده است که توانائی پاسخ‌گویی به نیازهای هدایتی و وحیانی بشر را در همه‌ی امور زندگی‌اش دارد. بنابراین بشر عصر جدید نیز مانند بشر عصر قدیم برای رسیدن به سعادت اخروی و دنیوی علاوه بر بهره‌مندی از معرفت‌های حسی و تجربی و عقلی به معرفت‌های و حیاتی نیازمند است. در مقابل این تفسیر عمومی و رسمی از خاتمیت تفسیر دیگری مطرح است که طی آن بشر امروزی به دلیل رشد علمی و عقلی خود توانائی تشخیص و تعیین راه درست زندگی را دارد و به رهنمودهای وحیانی نیازی نیست و اساساً دلیل خاتمیت را نیز همین امر می‌داند. اقبال لاهوری و دکتر سروش از جمله این افراد می‌باشد. اینگونه برداشت‌ها از خاتمیت به دلیل ارائه تفاسیرخاصی از وحی است که در شناختن ویژگی های وحی اسلامی یا نادیده گرفتن آن‌ها ریشه دارد. درست است که اسلام دین خاتم و پیامبر اسلام پیامبر خاتم است اما اسلام برای جاودانه ماندن احکام و معارفش را به صورت کامل در اختیار مردم قرار داده و این امر از طریق امامان معصوم علیهم‌السلام انجام گرفته است.
تاریخ ثبت اثر در سامانه فراخوان های پژوهشی: سال 1394

: خاتمیت
نبوّت
عقل استقرائی-رسول- وحی- تجربه دین
عقاید
تالیف
فارغ التحصیل سطح سه

موضوعات: چكيده مقالات  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...