حضرت فاطمه (س) به عنوان بهترین الگوی تربیتی زن مسلمان ، در بیرون منزل ودر مواجهه با نامحرم ، چه نوع پوشش و حجابی داشته اند ؟؟؟

پاسخ:
در تاریخ نقل شده است که حضرت فاطمه‌ی زهرا(سلام الله علیها) وقتی می‎خواستند به بیرون منزل و نزد پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) بروند، از پوشش‎های خاصی، مثل جلباب (چادر) و برقع (روپوش صورت) استفاده می‎کردند؛[1] علاوه بر این، یکی از حوادثی که بیانگر مقدار حجاب حضرت فاطمه‌ی زهرا(سلام الله علیها) در بیرون منزل و در مواجهه با نامحرم است، آمدن ایشان به مسجد برای دفاع از قضیه‌ی فدک است. در داستان غم‎انگیز غصب فدک آمده است: وقتی ابوبکر و عمر تصمیم گرفتند که حضرت را از فدک محروم نمایند، ایشان با شکل خاصی از حجاب و پوشش، برای دفاع از حق خویش از منزل به مسجد آمدند. راوی داستان، شکل خاص حجاب حضرت را این گونه توصیف نموده است:
لاثت خمارها علی رأسها و اشتملت بجلبابها و اقبلت فی لمة من حفدتها و نساء قومها تطأ ذیولها؛[2] حضرت زهرا (س) هنگام خروج از منزل مقنعه را محکم بر سر بستند و جلباب و چادر را، به گونه‌ای که تمام بدن آن حضرت را می‌پوشاند و گوشه‌های آن به زمین می‌رسید، به تن کردند و به همراه گروهی از نزدیکان و زنان قوم خود به سوی مسجد حرکت نمودند.
قضیه‌ی فوق گویای آن است که پوشش بیرون از منزل حضرت «خمار» و «جلباب» بوده که قرآن به عنوان حجاب زنان دربیرون منزل و در مواجهه با نامحرم از آن یاد کرده است.

منبع: حجاب‎شناسی (چالش‎ها و کاوش‎های جدید)، حسین مهدی‎زاده، مرکز مطالعات و پژوهش‌‌های فرهنگی حوزه‌ی علمیه(1381
نمایش کمتر

موضوعات: آهنگ و موسيقي  لینک ثابت
نظر از: آ.ن - ثقلین [عضو] 

السلام علیک یا فاطمه الزهرا(س)
http://saghalain.kowsarblog.ir/

1396/01/12 @ 16:53


فرم در حال بارگذاری ...