پیامبر (ص):‌

من در شگفتم از مردى که همسرش را کتک مى زند، در صورتی که خودش، به کتک خوردن، سزاوارتر است. زنان را با چوب کتک نزنید که قصاص دارد؛ بلکه زنان را با گرسنگى و برهنگى، تنبیه کنید تا در دنیا و آخرت سود ببَرید.

مستدرک الوسائل، ج ٢، ص ٢5٠
http://l1l.ir/eshia1

? پاسخ شبهه:

1⃣ کافر نمی گوید انتقادش از روایت فوق چیست و با این سکوت می خواهد تلقین کند که مرد می تواند بی دلیل با همسرش اینگونه برخورد کند!

مضمون روایت فوق در #قانون_مدنی هم آمده است
ماده 1108 :
هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند مستحق نفقه نخواهد بود.

ماده ١١٠٧ قانون مدنی:
#نفقه عبارت است از #مسکن و #لباس و #غذا و اثاث خانه، که به طور متعارف با وضعیت زن متناسب باشد و خادم در صورت عادت زن به داشتن خادم، یا احتیاج او …

@GhararGahShayeat
2⃣ زن و مرد نسبت به یکدیگر حق و ?? #تکلیف دارند.
هیچ تکلیفی در دنیا #بدون_ضمانت_اجرا نیست.

اگر مرد بی دلیل به تکالیفش عمل نکند مجازات حقوقی و کیفری دارد.

«هرکس با داشتن استطاعت مالی، نفقه زن خود را در صورت تمکین او ندهد یا از تأدیه نفقه سایر اشخاص واجب النفقه امتناع کند به حبس تعزیری درجه شش (حبس بیش از 6 ماه تا ٢ سال) محکوم می‌شود.

ماده 53 قانون حمایت از خانواده:
https://goo.gl/XAcAXH

حال اگر زنی بی دلیل از همسرش فاصله بگیرید، تَمکین نکند باید چه کرد؟! تحویل مقام قضایی داد؟! که همانند مردان برای آنها مجازات زندان باشد! یا که تا ابد نباید هیچ واکنشی نشان داد؟! آیا کافر غیر از سکوت پاسخی دارد؟

3⃣ تنها مورد تنبیه، #نشوز {سرپیچی از تکلیف اختصاصی بدون عذر موجّه} است.

امام صادق (ع) : «فَإِذَا نَشَزَتِ الْمَرْأَةُ کَنُشُوزِ الرَّجُلِ فَهُوَ خُلْعٌ فَإِذَا کَانَ مِنَ الْمَرْأَةِ فَهُوَ أَنْ لَا تُطِیعَهُ فِی فِرَاشِه‏‏»
نشوز زن آن است که در فراش {همبستر شدن} از شوهر تبعیت نکند.
? روضه المتقین، ج ٩، ص ١٣٣
https://goo.gl/FckTwS

?چند نکته:

1. اگر زنى از انجام کارهایى مثل خانه داری، بچه ‏دارى و آشپزی و… سر باز زند، شارِع مقدس هیچ حَقى براى مرد در برابر آن قرار نداده است

2.واژه “ضرب” در روایت، برخلاف انتظارِ شایعه سازان، برای تنبیه غیر فیزیکی (قطع نفقه) به کار رفته است.

3. واژه “ضرب” اگر به معنای زدن هم باشد، کاملا متفاوت از چیزی است که ملحدین می گویند.
خشونت هایی که علیه زنان در جامعه رخ می دهد کاملاً مخالف آموزه های دینی است. مطلبِ لینک زیر را حتما مطالعه کنید
https://goo.gl/HOjBK7
@GhararGahShayeat

4⃣ سخنانِ حضرت محمد (ص):

?أَیُّ رَجُلٍ لَطَمَ امرَأَتَهُ لَطمَةً، أمَرَ اللّهُ عز و جل مالِکا خازِنَ النّیرانِ فَیَلطِمُهُ عَلى حُرِّ، وَجهِهِ سَبعینَ لَطمَةً فی نارِ جَهَنَّمَ.

هر مردى که به زنش سیلى بزند، خداوند عز و جل به مالک، نگهبان دوزخ، دستور مى دهد که در آتش دوزخ، هفتاد سیلى بر صورتِ او بزند.
? مستدرک الوسائل، ج ١4، ص ٢55
https://goo.gl/BXWPd6

? مَن ضَرَبَ امرَأَةً بِغَیرِ حَقٍّ فَأَنا خَصمُهُ یَومَ القِیامَةِ، لا تَضرِبوا نِساءَکُم، فَمَن ضَرَبَهُم بِغَیرِ حَقٍّ فَقَد عَصَى اللّهَ و رَسولَهُ.
هر کس زنى را به ناحق بزند، در روز قیامت، من طرفِ دعواى او خواهم بود. زنانتان را نزنید؛ زیرا هر که آنها را به ناحق بزند، از خدا و پیامبرش نافرمانى کرده است.

? إرشاد القلوب، ج ١، ص ٣٣٣
https://goo.gl/kPk8rE

? أما یَستَحی أحَدُکُم أن یَضرِبَ امرَأَتَهُ کَما یَضرِبُ العَبدَ؛ یَضرِبُها أوَّلَ النَّهارِ ثُمَّ یُضاجِعُها آخِرَهُ؟ أما یَستَحی

آیا هیچ یک از شما شَرم نمى کند که زنش را مانند بَرده مى زند؟! اوّلِ روز، او را مى زند و شب هنگام، با او مى خوابد! آیا شرم نمى کند؟!
? کنز العمال، ج ١6 ، ص ٣٧٧
http://bit.ly/2uk6dOQ

? جاءَتِ امرَأَةٌ إلى رَسولِ اللّه ِ صلى الله علیه و آله قَد ضَرَبَها زَوجُها ضَربا شَدیدا، فَقامَ رَسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله فَأَنکَرَ ذلِکَ وقالَ: یَظَلُّ أحَدُکُم یَضرِبُ امرَأَتَهُ ضَربَ العَبدِ، ثُمَّ یَظَلُّ یُعانِقُها و لا یَستَحیی!

زنى که شوهرش او را به شدّت زده بود، نزد پیامبر خدا (ص) آمد. پیامبر (ص) برخاست و به این کار اعتراض نمود و فرمود: «همیشه یکى از شما زنش را مانند برده مى زند سپس با او هَم آغوش مى شود، و خجالت نمى کشد!»

? وسائل الشیعة، ج ١4، ص ١١٩
https://goo.gl/tTB1YE
?قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات?
https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w

1 نظر
باز نشر

موضوعات: پاسخ به شبهات  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...