سینه زنی، زنجیرزنی، دسته راه انداختن، گِل به سر مالیدن

ما شیعیان یک بار سرمان کلاه رفت…

روز عاشورایی، مرحوم شیخ مرتضی انصاری (رحمت الله علیه) جلوی در ورودی صحن مطهر امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیه السلام) ایستاده بود و از دسته جات سینه زنی استقبال می کرد و در کنار او، أفندی که از طرف حکومت عثمانی حاکم عراق بود، ایستاده بود.

أفندی از شیخ انصاری پرسید ای شیخ، هم ما قبول داریم که حسین بن علی (علیه السلام) مظلوم شهید شده و یزید انسان پست و خونخواری بود و ما هم در عزای آن بزگوار غمگین هستیم، اما پرسش من این است که این مراسم یعنی چه؟
سینه زنی، زنجیرزنی، دسته راه انداختن، گِل به سر مالیدن و …، اینها چه هدفی را دنبال می کنند؟!

مرحوم شیخ انصاری فرمودند سِرّ مطلب این است که ما شیعیان یک بار سرمان کلاه رفت و با این مراسم تلاش می کنیم دوباره چنین نشود.

أفندی پرسید یعنی چه؟!

شیخ انصاری فرمود در جریان غدیر، پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در برابر صد هزار نفر، علی (علیه السلام) را با صراحت به وصایت خود برگزید و شما انکار کردید و گفتید غدیر نبوده یا اگر بوده چیز مهمی نبوده است، فقط سفارش به دوستی با علی (علیه السلام) بوده است.

اشکال از ما بود که ما عید غدیر خم را با سر و صدا و شعار، بزرگ نداشتیم و این چنین شد.
ترسیدیم که اگر عاشورا را هم بزرگ نشماریم و با شعار و تظاهر برگزار نکنیم، شما انکار کنید و بگویید اصلا حسین (علیه السلام) شهید نشد یا حسین (علیه السلام) را راهزنان میان راه کشتند و یزید (لعنت الله علیه) انسان با تقوایی است!

منبع: صد نکته از هزاران، آیت الله حاج شیخ علی رضائی تهرانی

موضوعات: آسيب هاي اجتماعي, تبليغ  لینک ثابت
نظر از: حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت [عضو] 

سلام. روز و روزگارتون حسینی

کوفـيان بـا «ظهور» حسيـن(ع) و
مـا بـا «غـيبـت» تـو امـتحـان شـديــم،

بـہ راستے کداميک سخـت تـر اسـٺ!!!
ظهور…. يـا غيــبـٺ؟!

امید غریبان تنها کجایی؟!
اللهم عجل لولیک الفرج

1396/07/03 @ 10:36


فرم در حال بارگذاری ...