دلیل غسل دادن و کفنکردن میّت |
... |
?دلیل غسل دادن و کفنکردن میّت?
امام رضا(ع) میفرمایند: دلیل غسل دادن به مردگان این است که هم از انواع مرضها و آلودگیهاى قبل از مرگ نظیف شوند و هم ملاقات با ملائکه و اهل آخرت بدون نظافت و طهارت سزاوار نیست. (وسائلالشیعه، ج2، ص 679)
آن حضرت در حدیث دیگرى فرمودند: کفن کردن میت به چند جهت است:
1. عورت او پیدا نباشد(و اگر زن است بدن او پیدا نباشد).
2. مردم نتوانند به او نگاه کنند. شاید برای دیگران خوشایند نباشد.
3. اگر بدنش درد و رنج و بیماری داشته یا کجی صورت و بدن و قبیح المنظر شده، باعث قساوت قلب دیگران نشود.
4. کفن کردن او باعث احترام و عظمت پیش چشم مردم باشد و نزد آنان محترم جلوه کند.
5. او را کفن میکنند تا دوستانش با دیدن او محبت و مودت او را نسبت به فرزندان و خویشانش حفظ کنند.(وسائلالشیعه،ج 2، ص 725)
علت دفن میّت
امام علی بن موسیالرضا(ع) می فرمایند: «أمروا بدفن المیت لئلا یتأذى به الأحیاء بریحه و بما یدخل علیه من الآفة و الفساد…» (بحارالانوار، ج 75، ص46)
در این حدیث، حکمتهای فراوانی برای دفن مرده ذکر شده است، از جمله اینکه:
1. حفظ احترام مرده؛ چون اگر دفن نشود، بدن، به زودی متعفن میشود، قیافه تغییر میکند و حیوانات صحرا آنرا طعمه خود قرار میدهند و این بیاحترامی بزرگی به متوفی و بستگان اوست و بدیهی است هیچ کس راضی نیست عزیزش به این سرنوشت گرفتار شود.
2. بدن مرده، به انواع باکتریها و میکروبها آلوده است و این سبب ابتلای افراد جامعه، به بیماریهای خطرناک میشود.
3. مردم از بوی بد او اذیت میشوند.
4. دفن نشدن مرده، سبب آزردگی دوستان و شادشدن دشمنان است.
ممکن است این سؤال پیش آید که «چرا به جای دفن، مرده را آتش نزنیم؟» در پاسخ باید گفت در دفن کردن میت، آن هم با دستوراتی خاص، حکمتهای فراوانی وجود دارد که مهمترین آنها حفظ احترام میّت است، چنانچه امام صادق(ع) میفرمایند: «حرمة المیت کحرمة الحی؛ حرمت مُرده مانند حرمت شخص زنده است. (الکافی، ج 7، ص 228
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1396-07-04] [ 12:43:00 ب.ظ ]
|