مقاله تأثیر عدل الهی در سبک زندگی اسلامی از منظر آیات و روایات در تاریخ 1394/12/05 در سامانه فراخوان های پژوهشی به ثبت رسیده است.

این مستند به صورت خودکار از طرف سیستم اشتراک گذاری شده است.
#عدل_الهی #سبک_زندگی_اسلامی #اصول_دین #مذهب #تشیع_ #کلام #تدوین #معاون_پژوهش_سطح_دو
تأثیر عدل الهی در سبک زندگی اسلامی از منظر آیات و روایات
نوع مستند : مقاله
پدیدآورندگان شبکه کوثرنت :

ام البنین جهان تیغ ام البنین جهان تیغ

چکیده :
موضوع عدل الهی در معارف اسلامی به عنوان اصول مذهب و یکی از اعتقادات فکری شیعیان است که در فرهنگ تشیع جایگاه والایی دارد. عدالت از حیث مفهوم شناختی به معنای تعادل و توازن، برابری، تساوی در شرایط می باشد که معنای مورد نظر از عدل در بحث عدل الهی «رعایت استحقاق» است. یعنی به هر چیزی، آنچه که سزاوار او است داده شود.
مفهوم «سبک زندگی» از جمله مفاهیم علوم اجتماعی و علم جامعه شناسی و مردم شناسی است که به عنوان شیوه ای به کار می رود که یک فرد، خانواده، گروه و یا یک ملت بر اساس آن باورها، عقاید، تجربیات و … برای خود انتخاب می کند. سبک زندگی اسلامی یعنی زندگی در چهارچوب قوانین اسلام یا زندگی بر اساس قواعد و معیارهای دین.
ما آیات زیادی در قرآن کریم در مورد مفهوم عدل و عدالت داریم که نشان می دهد خداوند عادل است، یعنی جهان را موزون خلق کرد به گونه ای که نظم در سراسر هستی حاکم است و به هر موجودی استحقاق کمالات وجودی اش را داده و بین افراد بی جهت تبعیض قائل نشده است. وجود تعادل در جهان بالا و در وجود گیاهان و جانداران از مظاهر عدل الهی در تکوین است. رعایت عدالت در تکلیف، یکی از جلوه های عدل الهی در قلم و تقنین است. ارسال رسولان، انزال کتب و تشریع شرایع آسمانی از مظاهر عدل تشریعی خداوند است. اصل رستاخیز انسان و پاداش دهی پاکان و کیفر بینی ناپاکان نیز جلوه ای از عدل الهی می باشد. بنابراین در قرآن کریم و روایات، خداوند مؤمنان را در امور مختلف فردی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی، نظامی و اقتصادی به رعایت اعتدال فرا خوانده است. اعتقاد به عدل الهی تحولی بس عظیم در ساختار اندیشه، روان و عمل آدمی به وجود می آورد. و یکی از باورهایی است که می تواند در سبک زندگی تأثیر داشته باشد.این تحول و دگرگونی که زاییدۀ آن باور و اعتقاد راستین است آثار گسترده ای در رشد و تکامل معنوی انسانها و در زندگی فردی و اجتماعی آنها، به همراه خواهد آورد، به تلاش و کوشش انسانها جهت معنوی می دهد، بُرد عمل آنان را تا دامنه ابدیت می گستراند، به کالبد جامعه روح معنویت می دمد. بنابراین تعالیم اسلامی برای رسیدن به هدفی یگانه است و آن خوشبختی فرد و اجتماع است.

تاریخ ثبت اثر در سامانه فراخوان های پژوهشی: سال 1394

عدل الهی
سبک زندگی اسلامی
اصول دین
مذهب
تشیع.
کلام
تدوین
معاون پژوهش سطح دو

موضوعات: چكيده مقالات  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...