می‌دانید شدیدترین حالی که باید از دنیا پرهیز کنید چه وقت است؟(بیان امیرالمومنین علیه السلام)
ایام سوگ و ماتم #ماه_صفر را به پیشگاه ولی عصر و عموم علاقه‌مندان قرآن و عترت و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی تعزیت عرض می‌کنیم، امیدواریم آن توفیق را خدا به همه ما مرحمت کند که ثواب #زیارت_اربعین را در نامه اعمال همه ما بنویسند و زائران آن حرم مطهر را به سلامت و با زیارت مقبول و دعای مستجاب برگرداند!

حضرت امیر علیه السلام (نامه 68 نهج البلاغه ) این نامه را برای #سلمان نوشته و برای قبل از حکومت آن حضرت است که وجود مبارک حضرت در این نامه به معرفی دنیا می‌پردازد.
?«دنیا» به معنی آسمان و زمین، دریا و صحرا نیست، اینها آیات الهی‌اند، #دنیا همین شئون اعتباری است که هر یک از ما دارای عناوینی اعتباری هستیم، این «من» و «ما» می‌شود دنیا، آن وقت این دنیا را اهل بیت(علیهم السلام) شناختند و لذا فرمودند
♦️کسانی که به این #دنیا مشغول هستند دینشان دینِ آدامسی است!♦️
? وجود مبارک #سیدالشهداء(علیه السلام) فرمود اکثری مردم اسلامشان اسلامِ آدامسی است! تا در دهان اینها هست و مَزه دارد داعیه اسلام دارند، اما همین که مزه خود را برای آنها از دست داد آن را دورمی‌اندازند.
?اما بعضی‌ها در دنیا زندگی نمی‌کنند، وجود مبارک حضرت امیر و ائمه(علیهم السلام) این‌طور بودند، اینها اصلاً در دنیا زندگی نمی‌کردند و به آن #وابستگی نداشتند چراکه وجود مبارک حضرت امیر کاملاً دنیا را شناخت و آن را مطابق بیان #سوره_مبارکه_حدید به ما نیز معرفی کرد که دنیا پنج مرحله دارد و همه‌اش بازی است؛ «اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زینَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَینَکُمْ وَ تَکاثُرٌ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ».
♦️حضرت امیر علیه السلام در این نامه می‌فرماید، دنیا مانند #مار سمی است! پشت مار خیلی نَرم است اما لمس کردن همین قسمت نَرم مار کُشنده است، این می‌شود معرفی دنیا!
♦️ از #دنیا روی برگردان چرا که اولاً این سمّی است، ثانیاً این مَس کردن بسیار زودگذر و اندک است در نتیجه باید از آن #پرهیز کرد. بعد فرمود
⁉️می‌دانید شدیدترین حالی که باید از دنیا پرهیز کنید چه وقت است؟? آن وقتی که خیلی به او #دل بستی!، چون وقتی خیلی به او دل بستی اصرار داری بیشتر با آن تماس بگیری و هر چه بیشتر با آن بیشتر تماس بگیری مسموم‌تر می‌شوی؛ کسی که این مار سمّی در دست اوست هر اندازه با او بیشتر بازی کند مسموم‌تر می‌شود.
?شناخت دنیا صرف تحصیل در حوزه و دانشگاه به دست نمی آید، بلکه این شناخت با نماز_شب و به برکت دیگر عبادات به دست می‌آید لذا اگر کسی می خواهد دنیا را بشناسد و گرفتار آن نشود #راهش همین نماز شب و امثال ذلک است.

موضوعات: نمازاول وقت  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...