خصوصیات حق از نظر علی علیه السلام

خصوصیت دیگری که برای حق ذکر کرده این است که رعایت حق در جامعه بدون‏ تعاون و همدرد بودن و همکاریهای اجتماعی میسر نیست، یک فرد هر اندازه‏ کامل و منزه باشد ، هر اندازه سابقه ‏اش در حق زیاد باشد از کمک و همکاری‏ دیگری بی نیاز نیست، هیچکس نمی‏تواند بگوید من اجل شأناً هستم از اینکه‏ دیگری بخواهد مرا در کار حق کمک کند و هیچکس هم هر اندازه در نظرها کوچک و حقیر باشد، پایین تر از این نیست که کمک کار و مدد کار دیگران‏ باشد.

نباید چنین تصور کرد که فلان شخص کم شخصیت تر از این است که او را در همکاریهای اجتماعی در راه خیر به بازی بگیریم. نه هیچکس در سطح‏ عالی تر از همکاری در کار خیر قرار گرفته و نه کسی در سطح پایین تر از اینها قرار گرفته. اینکه خداوند در قرآن کریم فرموده در نیکوکاری و در تقوا معاون و کمک کار یکدیگر بوده باشید، همه افراد را از عالی و دانی‏، عالم و جاهل، قوی و ضعیف، ارباب و نوکر، همه را با هم فرا گرفته‏ است. اینکه هر کسی خودش را در سطحی بالاتر از همفکری و همکاری با دیگران بداند سبب می‏شود که افراد جامعه اتصال و پیوستگی خود را از دست‏ بدهند، همان طوری که یک بنا و ساختمان مادامی برپاست که اتصال و ارتباط بین مصالحی که به کار رفته محفوظ باشد والا با انباشتن یک عده آجر و چوب و آهن و سیمان روی یکدیگر بدون آنکه جوش و اتصالی بین آنها باشد ساختمان به وجود نمی‏ آید. رسول اکرم فرمود: مثل مؤمنین مثل ساختمان است که بعضی بعضی دیگر را نگه‏ می‏دارد، یعنی بین آنها اتصال و ارتباط بر قرار است.

? #حکمتهاواندرزها ، شهید مطهری (س

موضوعات: حكمت مطهر  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...