?
? باز هم به #پدر و #مادر بی‌احترامی می‌کُنی؟
مَردِ مؤمن و صالحی که از خوبانِ روزگار بود در خواب باغِ وسیعی را دید که قصرِ باشکوهی در آن ساخته بودند. در تعجبّ بود که این قصرِ زیبا از آنِ کیٖ‌ست. به او گفتند: این قصر متعلّق به حبیب نجّار است. با شگفتی به قصر نگاه می‌کَرد که ناگهان صاعقه‌ای در باغ افتاد و همه‌ی باغ و قصر را به آتش کِشید.
وحشت‌زده از خواب بیدار شد و متوجّه شد که این خواب رویائی صادقه بوده است. فردای آن روز بلافاصله سراغِ #حبیب_نجار رفت و به او گفت: شبِ گذشته چه خطایی از تو سَر زده؟ او ابتدا کتمان می‌کَرد و چیزی نمی‌گفت. امّا در نهایت لب باز کَرد و گفت: دیشب با مادرم مشاجره می‌کَردم و در حِینِ مشاجره دستِ خود را به روی او بلند کَردم.
مَردِ صالح خوابِ دیشبِ خود را برای حبیب تعریف کَرد و به او گفت که: چنین مقامی نزدِ خداوند داشتی، امّا به‌خاطرِ عملِ دیشبِ خود همه را از دست دادی.¹
#پیامبر_اکرم (ص…) چند نمونه از گناهان را نام می‌بَرند که از کبیره‌ترین گناهانِ کبیره است. «شرک به خداوند»، «کُشتنِ یک مؤمن» و « عاقّ‌ِ #والدین» از جمله‌ی آن گناهان است.² در روایاتِ دیگری آمده است که اگر کسی والدینِ خود را محزون کُنَد، عاقِ والِدِیْن شده است.³
والدینِ هر کس، اساس و ریشه‌ی جسمانیِ او هستند. کسی که به والدینِ خود بی‌احترامی می‌کُنَد، در واقع خود را بی‌ارزش، و بنیانِ خود را سُست کَرده است. شاید روی همین اساس باشد که در روایات می‌فرمایند: بی‌احترامی به والدین، عُمْر را کوتاه، و روزی [مادی و معنوی] را کم می‌کُنَد. اگر کسی از روی خشم به والدینِ خود نگاه کُنَد، خداوند او را از حوزه‌ی رحمتِ خود دور کَرده و نمازش را نمی‌پذیرد.⁴
از سوی دیگر، کسی که حرمتِ «رَحِم»ـــِ خود را نگاه دارد، و والدینِ خود را «محترم» بشمارد، در واقع به «رحمت»ـــِ بی‌کَرانِ الهی وصل شده و بهره‌های مادّی و معنویِ فراوانی هم در این راه خواهد بُرد.
پیامبر اکرم (ص…) می‌فرماید: «اگر فرزندِ نیکوکاری با نگاهِ رحمت به والدینِ خود بنگرد، خدای متعال در مقابلِ هر نگاهش برای وِی یک حجِ مقبول می‌نویسد. و اگر در طولِ روز صد بار هم این کار را انجام دهد، خداوند هم صد حجِ مقبول برای وِی در نظر می‌گیرد.¹’⁴

#⃣ #احترام_به_پدر_و_مادر #احترام_به_والدین، #گناه_کبیره، #گناهان_کبیره.

? پِی‌نوشت‌ها:
¹. داستان‌های شگفتِ شهید #آیت_الله_دستغیب، ص 157 (با مختصری تصرّف).
². #عن_النبی (صل اللّٰه علیه و آله): «إنّ أکـبَـرَ الـکَـبـائِـر عِـنـد الـلّٰـه یَـوم الـقـیـامـهٔ الـإشـراک بـالـلّٰـه و قـتـل الـنـفـس الـمـؤمـنـهٔ بـغـیـر الـحـق… و عـقـوق الـوالـدیـن». ( #میزان_الحکمهٔ، #حدیث 22710).
³. #عن_النبی (صل اللّٰه علیه و آله): «مـَنْ أخْـزَنَ وَالِـدَیْـهِ فَـقَـدْ عَـقَّـهُـمَـا». ( #من_لا_یحضره_الفقیه، ج 4، ص 372).
⁴. أبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام): «مَـنْ نَـظَـرَ إِلَـی وَالِـدَیْـهِ نَـظَـرَ مَـاقِـتٍ وَ هُـمَـا ظَـالِـمَـانِ لَـهُ لَـمْ تُـقْـبَـلْ لَـهُ صَـلـاةٌ». ( #مستدرک_الوسائل، ج 15، ص 195).
توجه بفرمایید که این روایت بدین معنا نیست که چنین شخصی نمازش از جهتِ فقهی قبول نبوده و بدین معنا نیست که باید بعد از توبه نمازش را قضا نماید. بل‌که معنای روایت این است که چنین نمازی در نزدِ خدای متعال پاداش و اجری ندارد و نمی‌تواند معراجِ او باشد. هر چند که نامش در ردیفِ بی‌نمازها نوشته نشده و به او «تارک الصلاهٔ» نمی‌گویند.
¹’⁴. قَالَ رَسولُ اللَّهِ (صل اللّٰه علیه و آله): «مَـا وَلَـدٌ بَـارٌّ نَـظَـرَ إِلَـی أَبَـوَیْـهِ بِـرَحْـمَـةٍ إلَّـا کَـانَ لَـهُ بِـکُـلِّ نَـظْـرَةٍ حِـجَّـةٌ مَـبْـرُورَةٌ» فَقَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ إِنْ نَظَرَ فِی کُلِّ یَوْمٍ مِائَةَ نَظْرَةٍ؟! قَالَ: « نَـعَـمْ الـلَّـهُ أکْـبَـرُ وَ أطْـیَـبُ». ( #بحارالأنوار، ج 71، ص 73).

??????????????

موضوعات: پدر ومادر،برکت زندگی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...