تجسّمِ اعمالِ انسان در عالَمِ #قبر یا #برزخ.

? تجسّمِ اعمالِ انسان در عالَمِ #قبر یا #برزخ.

قاضی #ابوسعید_قمی که از جمله‌ی علمای زمانِ شاه عباس دوّم و بزرگ‌ترین شاگردِ ملّا #محسن_فیض_کاشانی بود، در کتابِ #اربعینات نقل نموده است (که): «به تحقیق به ما رسیده است حکایتی توسّطِ اشخاصِ موثّق از استاد شیخ #بهاءالدین_العاملی که ایٖ‌شان روزی از اصفهان به قصدِ زیارتِ یکی از اهلِ حال و باطن که در مقبره‌ای از مقابرِ اصفهان منزل داشت، بیرون رفت. چون با آن شخصِ عارف ملاقات کرد و بابِ صحبت از هر سو باز شد، آن مردِ عارف برای شیخ حکایت نمود که روزِ قبل امری عحیب و میفیتی غریب در این مقبره (قبر) دیدم و آن این است که دیدم جماعتی را که جنازه‌ای را در این مقبره وارد نمپدند و او را در فلان جا دفن نمودند و رفتند و سپس جتی دفن را به شیخ نشان داد. پس چون ساعتی گذشت، ناکهان بوی خوشی به مشامِ من رسید که از بوهای خوشِ دنیا نبود. پس متحیّر شدم و از چپ و راست در صددِ تفحّص (جست‌جو) از آن بو بر آمدم که بدانم آن بوی خوش از کجاست. پس نگاهِ جوانِ خوش صورتی را دیدم که در لباسِ اشخاصِ تجمّل و ثروت بود‌. به جانبِ مقبره‌ی آن شخص روان شد تا این‌که نزدیکِ آن قبر نشست سپس داخلِ قبر شد. پس از مدّتی بوی بَدی به مشامم رسید و زه حدّی آن بو زننده بود که در طولِ عمرم بدتر و گندیده‌تر از آن به مشامم نرسیده بود. چون در پِیِ بو رفتم، سگی را که واردِ قبر شده و به دنبالِ آن جوان می‌رود تا این‌که نزدیکِ آن قبر رسید و ناکهان دیدم که آن قبر شکافته شد و سک داخلِ قبر شد. با دیدنِ این صحنه، در کمالِ حیرت به فکر فرو رفتم. در این حال آن جوان که اوّل واردِ قبر شده بود، بیرون آمد در حالی که لباسش پاره پاره و تنش مجروح شده بود و از همان راهی که آمده بود، برمی‌گشت. خودم را به او رساندم و از او التماس کردم که حقیقتِ امر را به من بگوید. آن جوان گفت: «من اعمالِ حسنه و نیکِ این مُرده هستم و مأمور بودم که با او رفاقت و مصاحبت نماین و در قبرش باشم. آن سگ که پس از من واردِ قبر شد، اعمالِ سیّئه‌ی صاحبِ این قبر است و من خواستم که او را از قبر بیرون کُنم امّا او به من حمله کرد و بدنم را مجروح نمود و مَرا از قبر بیرون کرد و من تابِ مقاومت در برابرش را نداشتم و او با آن مَرد جهتِ مصاحبت در قبرش مانْد.»». چون آن مَ دِ عارف این حکایت را نقل کرد، شیخ گفت: «این حکایت، قولِ شیعه‌ی امامیه را بهدچ تجسّمِ اعمالِ پس از مرگ تأیید می‌نماید».

? پِی‌نوشت‌ها:
?#خزینة_الجواهر، ص 541 الیٰ 542.

موضوعات: دوستي با عزراييل  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...