پاسخ به چند شبهه و سوال رایج درباره قیام عاشورا

⛔️ سوال: چرا امام حسین(ع)، اهل بیت و خانواده خود را هم به کربلا آوردند؟
✅ #پاسخ: اولا تا راوی، شاهد و پیام آور قیامش باشند. ثانیا ماندن آنها در مدینه و جای دیگری خطرناک و #ناامن بود و اگر می ماندند، یزیدیان برای بیعت گرفتن و تحت فشار گذاشتن امام آنها را دستگیر و اذیت می کردند و در این صورت امام یا به خاطر آزادی اهل‌بیت تسلیم دشمن می‌شد, یا بدون اعتنا به اهل بیت, قیام خود را به انجام میرساند که در هردو صورت نهضت او در نطفه خفه می‌شد یا بی‌نتیجه می ماند.

⛔️ سوال: چرا امام حسین (ع) با این که می دانست شهید می شود، در کربلا جنگید؟ آیا این کار خودکشی نبود؟
✅ #پاسخ: قیام امام حسین(ع) #شهادت_طلبی برای احیای دین بود، نه خودکشی بی هدف و غیرعقلایی. او هیچ راهی جز #بیعت با یزید فاسق و جائر و یا #جنگیدن با او نداشت و شرافتمندانه راه دوم را برگزید. اگر نبود فداکاری حسین(ع) در روز عاشورا، اسلام، قرآن و هر آن چه پیامبران در طول تاریخ آورده بودند، در زیر آوار بدعت ها و انحرافات دفن می شد و مهر تائیدی بر سکوت و سازش با هر ظالم و فاسقی به اسم “خلیفه مسلمانان” میشد. قیام امام حسین(ع) هم #عقلائی است و هم هدفی که آن حضرت دارد، از دادن جان و مال و فرزند و در یک کلمه تمام هستی، باارزش تر است.

⛔️سوال: آیا امام سجاد(ع) پس از واقعه عاشورا با یزید بیعت کرد؟
✅ #پاسخ: برخلاف برخی روایت های مشکوک تاریخی، امام سجاد هرگز پس از واقعه عاشورا با یزید بیعت نکرده اند. خصوصا آنکه، پس از کشته شدن امام حسین (ع ) و اعتراض ها و رسوایى که به دنبال آن پیش آمد , یزید مایل نبود دستش دوباره به خون فرزند رسول خدا(ص) آغشته شود. (مسعودى، مروج الذهب،ج 3، ص 80)

⛔️ سوال: امام حسین(ع) چند #همسر و #فرزند داشتند؟
✅ پاسخ: منابع تاریخی مختلف است و مجموعا، 4 یا 5 همسر و 8 فرزند (4 پسر و 4 دختر) برای امام حسین(ع) ذکر کرده اند. همسران:
1⃣ #لیلی دختر ابی مره، مادر علی اکبر(ع)
2⃣ #شهر‌بانو دختر یزدگرد سوم آخرین شاه ساسانی؛ مادر امام سجاد(ع) که پس از تولد حضرت، وفات یافتند.
3⃣ #رباب ؛ مادر سکینه و علی اصغر(ع) که یکسال پس از عاشورا، وفات کردند.
4⃣ و #ام_اسحاق ؛ مادر حضرت رقیه(س) و فاطمه(س)
5⃣ یکی دیگر از همسران امام حسین(ع)، (ظاهرا #عاتکه) در واقعه کربلا، حامله بوده و بعد از اسارت، در راه کوفه به شام، در نزدیکی حلب، طفل خود را سقط کرده است. (این محل اکنون زیارتگاه است)
پسران امام حسین(ع): علی اکبر(ع)، امام سجاد(ع)، علی اصغر(ع)، جعفر بن حسین(ع) (در زمان امام حسین وفات کرد)
دختران امام حسین(ع) عبارت بودند از زینب، سکینه، فاطمه و رقیه.

⛔️ سوال: آیا حضرت سکینه(س) با مصعب بن زبیر، قاتل مختار ازدواج کرده است؟
✅ پاسخ: حضرت سکینه(س) از زنان خردمند و داناى عصر خویش و از سخنوران بنام بود. در کتب تاریخ نویسان شیعه نام هیچ همسر یا فرزندی برای این بانو به ثبت نرسیده است، و شایعه ازدواج او با مصعب، تنها در کتب اهل سنت و نیز از طریق ابوالفرج اصفهانی و امثال او که از نزدیکان #بنی_امیه بوده‌اند منتشر شده است. ازدواج سکینه با مصعب بن زبیر به جهت دشمنی شدید آل زبیر با اهل بیت(ع) و عدم توافق آنان با هم، امری محال است. اهل بیت تا 6 سال بعد از واقعه کربلا یعنی تا زمانی که مختار سر عبیدالله زیاد و عمر سعد را برای امام سجاد نفرستاده بود، از سیاه بیرون نیامده بودند، زنان اهل بیت، شانه به سر نمی‌زدند و غذای گرمی نمی‌خوردند. چه رسد به ازدواج

موضوعات: تبليغ  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...