رابطه محبت و نماز
نیاز کودک به محبت: عطرافشانى دل‏انگیز محبت از هر کسى باشد به یقین بر دیگران اثر گذارده و نوعى علاقه، دوستى و رابطه صمیمانه را ایجاد مى‏کنند. لذا هر چه روح و روان فرد پاک‏تر و مهیاتر باشد از عطر وجود محبت دیگران بهره‏مندتر خواهد شد.
کودکان با قلب‏هاى پاکشان شیفته محبت‏ اند و از هر کس محبت بیشترى دیدند به او اطمینان و علاقه بیشترى پیدا مى‏کنند.
آنان به خاطر روح لطیف، ظرفیت اندک و احساسى بودن، بیش از بزرگترها به محبت کردن نیاز دارند. و در هر شرایطى که زندگى کنند مفهوم محبت را به درستى درک مى‏کنند. اگر مورد محبت دیگران واقع شدند در پرتو آن، احساسات و عواطف آنها به خوبى رشد مى‏کند و گرنه شادابى خود را از دست داده و عقده حقارت و کمبود محبت، آنان را به‏سوى هر خلاف و آلودگى سوق مى‏دهد. در قبال هرمحبت کاذبى فریب خورده و به دامن فساد و انحراف گرفتار و از عبادت و بندگى خداوند دور مى‏گردند.
مکتب متعالى اسلام درباره محبت به کودکان سفارش‏هاى فراوانى نموده است که به چند مورد استناد مى‏کنیم:
پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمودند: «کودکان را دوست بدارید و با آنها مهربانى کنید.» «1»
همچنین امام صادق علیه السلام فرمودند: «خدا بنده‏اش را به‏واسطه شدت محبتى که نسبت به فرزندش دارد مورد مرحمت قرار خواهد داد.
والدین مى‏توانند در گفتار و رفتار خویش نیاز کودک به محبت را برآورند و با بوسیدن، در آغوش گرفتن، تبسم‏ها، با لحن محبت‏آمیز سخن گفتن، نگاه مهرآمیز و حتى بازى کردن با کودکان (زیرا کودک بازى کردن والدین را نوعى محبت به خود مى‏داند) و مانند آن، محبت خود را اظهار کنند تا او با تمام وجود محبت والدین را لمس کند.
بنابراین اگر کودکى بطور واقعى و صحیح مورد محبت قرار گیرد، قطعاً سفارش والدین را درباره نماز با جان و دل مى‏پذیرد و سعى مى‏کند همیشه آن را انجام دهد. زیرا والدین را سرچشمه هر خیر و محبتى دیده و سفارش آنها را در بندگى و راز و نیاز به خداوند اجابت مى‏کند. امّا اگر مورد بى‏مهرى قرار گیرد و در عین حال به نماز سفارش شود، بخاطر عقده و لجبازى و مخالفت با والدین هم که شده نمازنمى‏خواند و به سخنانشان گوش نمى‏دهد.
نکته مهم درباره محبت این است که محبت کردن باید به‏صورت منطقى و به دور از افراط و تفریط و به تدریج و همیشگى باشد. و گرنه محبت بیش از حد، یا کمتر از نیاز، و یا همیشگى نبودن نتایج نامطلوب و خطرناکى را به‏ دنبال دارد
1- روایات تربیتی از منظر اهل بیت علیه السلام - مرتضی فرید ص 59-نماز وشکوفه های زندگی ص 47

ادامه مطلب :

رابطه محبت و نماز
موضوعات: سبک زندگی اسلامی, نمازاول وقت, دنيا ي کودکان  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...