خطوط_قرمز نیز باید رعایت گردد.

? یکی از افکار اشتباه در بین #والدین این است که بچه در #هفت_سال اول، آزادی مطلق دارد!

? پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: اَلْوَلَدُ سَیِّدٌ سَبْعَ سِنینَ، وَ عَبْدٌ سَبْعَ سِنینَ، وَ وَزیرٌ سَبْعَ سِنینَ (فرزند هفت سال سید و سروَر، هفت سال فرمانبردار، و هفت سال وزیر است.) (مکارم الاخلاق، ص 222)
?عده‌ای از والدین گمان می‌کنند #سید بودن بچه در هفت سال اول به معنای #آزادی_مطلق است و برای هرکار او نباید مزاحمش شد. این برداشت غلط از روایت یقینا تربیت بچه را مختل می‌کند. چراکه عقل می‌گوید باید از کار #خطرناک یا #ضد_تربیتی بچه در هفت سال اول جلوگیری شود.
? اما سوال این است #سیادت و #سروری در روایت به چه معناست؟
اینکه سیادت و سروری را به معنای آزادی بگیریم معنای کاملی نیست. سید و سرور بودن به این معناست همانگونه که به #پادشاه احترام و اکرام می‌کنند باید بچه در این هفت سال #اشباع از احترام و اکرام شود. حتی در صدا زدن او.
? آزادی و سیادت در این هفت سال یعنی باید به درخواستها و #نیازهایش توجه خاص و ویژه گردد. و به راحتی درخواستهایش را پشت گوش نیندازیم! اگرچه #خطوط_قرمز نیز باید رعایت گردد.
? سیادت یعنی ایجاد فضای کاملا آرام و امن برای #بازی فرزند. در روایتی داریم:
«دَع اِبنَکَ یَلعَب سَبعَ سِنینَ» فرزندت را رها کن تا هفت سال بازی کند. (وسائل الشیعه، ج5،ص125)
? سیادت یعنی توجه اختصاصی به #استعدادها و علایق فرزند.
? سیادت یعنی #صبوری نسبت به بچه‌گیهای فرزند تا #اعتماد_به‌نفس پیدا کند.
? سیادت یعنی طبق روایات با فرزندت، #بچگی و #بازی کن و وقت کافی بگذار!
? سیادت فرزند یعنی تمام دنیای او در این هفت سال، #بادکنک اوست پس به راحتی بادکنک او را برای شوخی و خنداندن اطرافیان نترکانیم!
?و یادمان نرود که سیادت یعنی به #وعده‌ای که به او می‌دهیم عمل کنیم! اینها همه مقدمه‌ای می‌شود تا فرزند در دوران بعدی تربیت، به والدین #اعتماد کند!
? @nadorostha

موضوعات: بازی و سرگرمی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...