#پاسخ به یک شبهه

? مخترعین و دانشمندان کافر یا غیر مسلمان مثل #ادیسون که خدمات بزرگ داشته اند هم در دنیا و آخرت #پاداش میگیرند؟

✅افعال اخلاقی کافران و غیر مسلمانان

در تعیین ارزش اخلاقى اعمال، هم حُسن #فعلى و هم حُسن‏ #فاعلى‏ باید مورد توجه قرار گیرد. امّا آنچه با موضوع اخلاق ارتباط تنگاتنگ دارد، «رفتارهاى اخلاقی اختیارى» کافران و غیر مسلمانان است که آیا در دستگاه اخلاقى اسلام شایسته هیچ ستایش و #پاداشى نیستند؟ و اعمال نیک آنان هیچ ارزش اخلاقى نداشته از جانب #پروردگار جبران نخواهد شد؟

✅نکته اول:

از آیات قرآن و روایات استفاده می‌شود که افعال اخلاقی و نیز فعالیت و خدمات کسانی مثل مخترعان و مکتشفان کافر و غیر مسلمان که با انگیزه انسان دوستی انجام می‌گیرد، پاداش داشته، با این توضیح که اگر کافر منکر خدا و یا مشرک باشد، پاداش در #دنیا داده می‌شود و در آخرت بهره و #نصیبی ندارند مگر جهنم و یا در عذاب آنها تخفیف داده می‌شود؛ در قرآن می‌خوانیم:

«کسانى که زندگى #دنیا و زینت آن‌را بخواهند، [نتیجه] اعمالشان را در همین دنیا به‌طور #کامل به آنها می‌دهیم و چیزى کم و کاست از آنها نخواهد شد! [ولى] آنها در آخرت، جز آتش، [سهمى] نخواهند داشت و آنچه را در دنیا [براى غیر خدا] انجام دادند، بر باد می‌رود و آنچه را عمل می‌کردند، باطل و بی‌اثر می‌شود.

?مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج ‏1، ص 303 – 309
سوره مبادکه هود آیه 15

✅نکته دوم

رفتارهای اخلاقی #کافر و غیر مسلمان، اگر با قالب‌هایى که شارع تعیین کرده مخالف نباشد و انگیزه منفى هم نداشته باشد؛ یعنى با انگیزه #دشمنى با دین حق و دوستداران آن نیست و فاعل در انجام آن انگیزه‌اى برتر از تأمین نیازهاى مادى و حیوانى دارد؛ مانند این‌که از خود، گذشت و سخاوت‌مندى نشان می‌دهد، این قبیل اعمال اگرچه #شرایط و نصاب لازم را براى تعالى و تکامل نفس انسانى ندارد، ولی زمینه آن‌را فراهم می‌کند؛ و روح و جان آدمى را مهیاى سفر معنوى می‌گرداند و به‌طور مطلق فاقد ارزش نیز نمی‌باشد. حتى موجب #تخفیف یا رفع مجازات اخروى فرد می‌گردد.

?اخلاق در قرآن، ص 171 – 172

موضوعات: شبكه هاي اجتماعي  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...