آیا امام حسین(علیه السلام) خاک کربلا را برای اینکه خونش در آن بریزد خریده بود؟

#شبهات_ماه_محرم

آیا امام حسین(علیه السلام) خاک کربلا را برای اینکه خونش در آن بریزد خریده بود؟

امام حسین(علیه السلام) در زمین غصبی دفن شدند؟

بهتر است سؤال را به این صورت مطرح کنیم:

آیا امام حسین علیه السلام آن زمین هارا خریده بود؟

در جواب باید گفت :در برخی ماخذ آمده است که امام حسین علیه السلام آن زمینهارا خرید و پس از آن آنهارا به همان فروشندگان بخشید و با آنان شرط کرد که زائران را راهنمایی کنند و سه روز آنان را پذیرایی بکنند

کهن‌ترین روایتی که در این باره وجود دارد، روایت شیخ بهائی در کتاب کشکول است.

همچنین بر اساس گفته محدث نوری، شیخ بهایی به نقل از دست خط جدش محمد بن علی جُباعی و او به نقل از دست خط سید ابن طاووس و وی از جزء دوم کتاب زیارات محمد بن احمد بن داود قمی(م 368 ق) و او از امام صادق ع نقل کرده است که امام حسین ع نواحی‌ای را که قبرش اکنون در آن قرار گرفته است، از اهل نینوا و غاضریّه به شصت هزار درهم خرید و آن را به ساکنان آنجا صدقه داد و با آنان شرط کرد که زائران قبرش را به آنجا راهنمایی کرده و سه روز از آنان پذیرایی کنند.

? مستدرک الوسائل، ج10، ص 321 و ج14، ص 60 به نقل از کشکول شیخ بهایی؛ مستدرک سفینة البحار، ج 8، ص 387.
پس از شیخ بهایی، سید نعمه الله جزائری در زهر الربیع، ص 344.

این روایت را آورده‌ است. چنان که یوسف بن‌احمد بحرانی (م 1186 ق) نیز به نقل از سید ابن طاووس، این روایت را نقل کرده‌ است.

?یوسف بن احمد بحرانی، الکشکول، ج3، ص 389.

شیخ بهایی علیه الرحمه در کشکولش آورده است که امام حسین علیه السلام وقتی که وارد زمین کربلا شد فرمان داد تا طایفه بنی اسد که مالک کربلا بودند ، حاضر شوند . پس از مذاکراتی که صورت گرفت چهار میل در چهار میل و به روایتی شش فرسخ به شصت هزار درهم از آنان خریداری کرد و سند مالکیت را حضرت عباس علیه السلام نوشت و پس از پرداخت قیمت فرمود اکنون زمین کربلا ملک من است و شما ها در این جا به زندگی خود ادامه دهید به شرط آنکه در روز دوازدهم محرم بیایید و کشته های ما را دفن نمائید و آگاه باشید که بعد ها از اطراف جهان به این مکان می آیند و سه روز آنان را پذیرائی کنید.

#مباهله_قرن_21

موضوعات: پاسخ به شبهات  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...