موضوع: "چكيده مقالات"

شاخص های دنیای مطلوب از منظر قرآن کریم ( 95ه . ش )

مریم شفیعی شاهرخ ابادی
270 روز پیش

پایان نامه با عنوان شاخص های دنیای مطلوب از منظر قرآن کریم در تاریخ 1395/01/22 دفاع شده است.

این مستند به صورت خودکار از طرف سیستم اشتراک گذاری شده است.
شاخص های دنیای مطلوب از منظر قرآن کریم ( 95ه . ش )
نوع مستند : پایان نامه
پدیدآورندگان شبکه کوثرنت :

مریم شفیعی شاهرخ ابادی مریم شفیعی شاهرخ ابادی

پدید آورندگان خارج از شبکه :

احمد جمالیزاده
عارفی

چکیده :
چکیده
دنیا بستر رشد وتکامل انسان است. انسان خود را یا به سمت فساد وآلودگی و ناهماهنگی در شخصیت وفقدان تعهد وجهت گیری های غلط یا به سمت سعادت وخوشی وعاقبت راستین سوق می دهد. از منظر قرآن کریم، رستگارى و سعادت بشر در گرو دو چیز است: ایمان و عمل صالح. در تحلیل و نگرش قرآنی زندگی دنیوی همانند مقدمه است هرکس در دنیا با ایمان و عمل خویش شخصیت کمالی خود را می سازد. از این رو در روایات از آن به مزرعه آخرت یاد شده است. هرکسی آن چه را در زندگی دنیوی کشت می کند و انجام می دهد در آخرت درو می کند. هدف واقع قرار دادن دنیایی که خداوند آن را ابزار و پلِ رسیدن به مقصد اعلی قرار داده است، موجب غفلت از یاد خدا، دوری از آخرت، تـقدیم دنیا بر آخـرت و نابودی تمامی ارزش های عالی انسانی است؛ بنابراین دنیایی که کشتزار انسان برای آخرت و محل تجارت اولیا و بهترین سرمایه جهت رشد معنوی و کسب درجات بهشتی است نه تنها مذموم نیست؛ بلکه بهترین وسیله مسافران راه خداست.لذا این تحقیق با موضوع شاخص های دنیای مطلوب از منظر قرآن کریم به رشته تحریر درآمده است.اهداف این تحقیق عبارتند از:1- شناخت دنیا از منظر قرآن کریم 2-تبیین دنیای مطلوب و ویژگی های آن از منظر قرآن کریم 3- بیان دنیای مذموم وپیامدهای آن از منظر قرآن کریم .روش این تحقیق توصیفی-تحلیلی-تفسیری وبه شیوه کتابخانه ای گرد آوری شده است. برخی نتایج تحقیق عبارتند از:1- دنیا به معنای نظام آفرینش، ارزشمند وکامل است و از حیث ارتباط با انسان، نعمت، خیر و محل رستگاری است. دنیای مطلوب از منظر اسلام، وسیله حرکت وبستری به سمت آخرت است.2- دنیا مهم ترین و بهترین پرورشگاه آدمی برای ساخت کامل انسان است.3- اگر انسان از غذا ولباس به قصد استعانت در فراگیری علم، عمل، طاعات، عبادات، حفظ زندگی وآبرو وامور دیگری که شارع مقدس به آنها دستور داده استفاده کند این ها دنیایی مذموم نیستند .4- زندگی‌ کردن‌ بر اساس‌ تخیّلات، شهوات، لذائذ فانی‌، غفلت‌ از برنامه ی حقیقی‌ انسانی‌، جهالت‌ و غفلت‌ از خداست‌ که مذموم است. تمام‌ کمالاتی‌ که‌ انسان کسب می کند در دنیاست‌؛ پس‌ نوع زندگی اخروی ‌متوقّف‌ بر کیفیت زندگی فرد در دنیاست؛ بنابراین‌ عمر عزیزترین‌ و گرانبهاترین‌ سرمایه ی الهی‌ است‌.
- واژگان کلیدی: شاخص، دنیای مطلوب، دنیای مذموم

تاریخ اخذ: 1391
تاریخ دفاع: 1395

فرهنگ خانه داری زنان از دیدگاه اسلام

فرهنگ خانه داری زنان از دیدگاه اسلام
نوع مستند : مقاله
پدیدآورندگان شبکه کوثرنت :

سعیده مظفری چقامارانی سعیده مظفری چقامارانی

چکیده :
چکیده
خانه داری یعنی شغل خانه داری، تدبیر منزل بر عهده ی زنان است اگر چه کارهای خانه و پخت و پز از وظایف حقوقی زنان نیست ولی شایسته آن است که بر اساس تقسیم کاری که در امور مربوط به خانواده صورت می گیرد زنان عهده دار بخشی از وظایف هستند.
هدف از انجام این تحقیق آن است که بتوان نقش ویژه زن در خانه را بر عهده همگان به خصوص زنان جامعه اسلامی اطلاع رسانی نمود.
چهارچوب این تحقیق در راستای آن است که در فصل اول به ارائه کلیات پرداخته شده است در فصل دوم فلسفه فرهنگ خانه داری زنان مورد بررسی قرار گرفته و نیز در فصل سوم نقش زنان در فرهنگ خانه داری مطرح گردیده است.
بنابراین اگر مادران به وظیفه سنگین و مقدس مادری آشنا باشند و با برنامه صحیح، نونهالان اجتماع را پرورش دهند می توانند اوضاع عمومی یک اجتماع بلکه جهان را به طور کلی دگرگون سازند. پس اگر محیط رشد و نمو کودک اگر محیطی باشد دارای شرایط مثل صفا و صمیمیت، عدالت، کار و کوشش، صداقت، مهر، وفا باشد کودک نیز این گونه بار می آید. علاوه بر این مسائل زن بایستی به ساده زیستی در زندگی بپردازد و فرهنگ درست مهمان داری را رعایت نماید و در قبال وظایف امورات خانه نهایت صرفه جویی را بنماید.
واژگان کلیدی این تحقیق عبارت است از: فرهنگ، خانه داری، زنان و اسلام.

تاریخ ثبت اثر در سامانه فراخوان های پژوهشی: سال 1393

فرهنگ
خانه داری
زنان و اسلام.
تالیف
شاغل به تحصیل سطح دو

پیامدهای فیلم های ماهواره درفرهنگ جامعه

پیامدهای فیلم های ماهواره درفرهنگ جامعه
نوع مستند : مقاله
پدیدآورندگان شبکه کوثرنت :

زهرا جوادی فر زهرا جوادی فر

پدید آورندگان خارج از شبکه :

مجتبی ارشاد

چکیده :
نوشتار حاضر پیرامون موضوع بررسی پیامد فیلم های ماهواره ای در فرهنگ جامعه می باشد . با هدف تبیین این مسئله که به نظر میرسد اسلام یکی از عوامل آسیب پذیری جامعه اصیل و ارزشی را ورود فرهنگ بیگانه می داند در واقع این تحقیق با هدف بررسی و شناخت پیامد های فرهنگی فیلم و سریال های ماهواره ای با روش اسنادی از نوع توصیفی در صدد پاسخ به این استدلال می باشد که پیامد های فرهنگی فیلم و سریال های ماهواره ای چیست ؟که ازمهمترین یافته های تحقیق مشخص نمودن فرهنگ ، که مجموعه ای از باورها و پندارهای ارزشی می باشد . فرهنگ اسلامی اعتقادات و اصول اسلامی را به این تعریف ضمیمه می کند .تبیین نمودن علل استفاده از ماهواره از جمله آن نا آگاهی افراد دلیل اصلی روی آوردن به این پدیده شوم می باشد که از آن استفاده می کنند . مشخص نمودن راهکارهای عدم استفاده از ماهواره که مهمترین مورد در این بحث شناخت دقیق فرهنگ اسلامی که افراد متوجه غنی بودن فرهنگ خود شده اند و سراغ فرهنگ پوچ و بیگانه نمی روند .

تاریخ ثبت اثر در سامانه فراخوان های پژوهشی: سال 1393

ماهواره
فرهنگ
جامعه و خانواده
تلویزیون
تها
تدوین
شاغل به تحصیل سطح دو

گسترش فرهنگ نیکوکاری

گسترش فرهنگ نیکوکاری
نوع مستند : مقاله
پدیدآورندگان شبکه کوثرنت :

ماه بانو ماه بانو

چکیده :
در میان همه مذاهب الهی و انسان های با انصاف جهان، فضیلت و ارزشی بالاتر از عدالت و احسان نیست؛ اسلام که دین انسان سازی و جامعه سازی و تکامل است؛ این دو خصلت را پس از توحید و اساس دین، در رأس ارزش ها قرار داده و اهمیت فوق العاده‏ای برای آن ها قائل است. عدالت ‏به معنی حقیقی کلمه، یعنی هر چیزی در جای خود قرار گیرد، بنابراین هرگونه افراط یا تفریط، تجاوز از قانون عدالت است. نتیجه این که در انسان شناسی اسلامی، اگر انسان سرمایه هستی خود را صرفاً صرف امور دنیوی کند، گرفتار خسران می شود، ولی اگر آن را برای رسیدن به ابعاد تعالی بخش هزینه کند، در مسیر رستگاری گام برداشته است. به همین دلیل، نیکی در حق دیگران، به معنای گذشت از منافع مادی برای رسیدن به خیر و منفعت اخروی است و مشارکت در آثار فردی و اجتماعی نیز در پرتو چنین هدف والایی معنا و مفهوم می یابد. احسان از ارزش‌های اسلامی است و دارای مصادیق فراوان است، ولی مهم ترین مصداق آن در ارتباط با انسان و دیگران یا همان احسان اجتماعی است.

تاریخ ثبت اثر در سامانه فراخوان های پژوهشی: سال 1393

اسلام
احسان
اجتماع
نیکوکاری
شاغل به تحصیل سطح دو

راهکارهای افزایش جمعیت

راهکارهای افزایش جمعیت
نوع مستند : مقاله
پدیدآورندگان شبکه کوثرنت :

فرزانه نظری فرزانه نظری

چکیده :
درجهان امروزرشدشتابان جمعیت مایه ی اصلی نگرانی های بشردرآینده راتشکیل می دهد،روندسرسام آورافزایش جمعیت ازیک سوومحدودیت منابع ازسوی دیگردست اندرکاران امرتوسعه راباشگفتی هاوسردرگمی روبروساخته است به طوری که درصورت نبودمنابع لازم برای توسعه ویاعدم تجهیزآنهادرجهت رفع احتیاجات بشرافزایش جمعیت به عنوان یکی از موانع اصلی توسعه عمل کرده وبطورمستقیم برتقلیل سطح برخورداری های اقتصادی واجتمایی واردخواهدشد.
نظربه اهمیت رابطه ای بین جمعیت وتوسعه برای نیل به توسعه شناخت جمعیت وخصوصیات آندرهرمنطقه ضروری می نماید.این شناخت ازطریق ارزیابیوتجزیه وتحلیل پدیده های مختلف جمعیتی « چون باروری،مرگ ومیر،مهاجرت،ازدواج،طلاق زمینه های مناسب رابرای برنامه ریزی های مختلف توسعه اقتصادی،اجتمایی وفرهنگی مهیامی سازد.»
درفاصله ی زمانی سه دهه گذشته باروری ایران به طورچشمگیری کاهش یافته است هرچندتابه حال تحقیقاتی درزمینه تبیین کاهش باروری ایرانصورت گرفته است،حال مکانیزم تحولات باروری وهمچنین عامل مرتبط باآن همچنان درپرده ابهام قراردارد.
این پژوهش عوامل نهادی موثربرفرایندانتقال باروری درمنطقه9تهران باتاکیدبرتحولاتخانواده خوددرتحلیل قرارمیدهد.به بیان دقیقتر،این مطالعه باپیوندزدن برخی تحولات اجتماعی چنددهه اخیربارفتارهابه ارزشهای خانوادگی نشان میدهدکه چگونه برخی ازاین فراگیری های اجتمایی عمده نظیروقوع جنگ وانقلاب ونیزتحولات نگرشی وارزشی پیاپی این سالهابه مسیروجهت سیاری ازتحولات خانوادگی،ازجمله بررفتارهاونگرشاهی باروری تاثیری اساسی نهاده است.

تاریخ ثبت اثر در سامانه فراخوان های پژوهشی: سال 1393

راهکارهای
افزایش
جمعیت
شاغل به تحصیل سطح دو

بررسی تاثیر حوزه بر سبک زندگی طلاب مدرسه جواد الائمه آبدانان

بررسی تاثیر حوزه بر سبک زندگی طلاب مدرسه جواد الائمه آبدانان
نوع مستند : مقاله
پدیدآورندگان شبکه کوثرنت :

کبری احمدی کبری احمدی

پدید آورندگان خارج از شبکه :

تفصیلی رشد 5،کتابخانه ای،رضوی

چکیده :
هدف این پژوهش بررسی تاثیر حوزه بر سبک زندگی در بین طلاب جواد الائمه آبدانان بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیه طلاب جواد الائمه آبدانان مشغول تحصیل(93-94) بودند، که طبق آمار 80 نفر که 40 نفر به وسیله فرمول به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم نمونه می باشد. ابزارهای اندازه گیری دو پرسشنامه دینداری، و سبک زندگی تهیه گردید. جهت تعیین روایی دو پرسشنامه دینداری و سبک زندگی از روایی محتوا استفاده شد. برای سنجش پایایی پرسشنامه به شیوة سنجش همسانی درونی سؤال ها با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شدکه به ترتیب ضریب 78/0 و93/0 به دست آمد. به منظور تحلیل استنباطی داده های بدست آمده از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که دروس حوزوی تاثیر بسزایی بر روی سبک زندگی طلاب جواد الائمه آبدانان دارد (843/0=r، 0032/0P=).
تاریخ ثبت اثر در سامانه فراخوان های پژوهشی: سال 1393

حوزه
سبک زندگی
طلاب
تالیف
شاغل به تحصیل سطح دو

عوامل آرامش روحی از دیدگاه قرآن

عوامل آرامش روحی از دیدگاه قرآن
نوع مستند : مقاله
پدیدآورندگان شبکه کوثرنت :

خدیجه چوپان خدیجه چوپان

پدید آورندگان خارج از شبکه :

تفصیلی کرامت،کشوری،مقاله،اخلاق و تربیت،الماسی

چکیده :
آرامش نوعی آرامیدن، فراغت، راحتی و آسایش و طمأنینه یا سکینه است که انسان را به اوج لذت و سربلندی می‌رساند و مایع آسایش روح و جان او می‌شود. کسی دارای آرامش است که می‌تواند به درجات بالایی در زندگی، عرفانی، شغلی و جهانی برسد و نقطه مقابل آن اضطراب که می‌تواند انسان را از هرگونه مقامات والا دور سازد که این اضطراب دو گونه است: مثبت و مفید و اضطراب منفی و زیان بار. از زمان خلقت بشر تا زمان آخرین پیامبر معصومین (علیه السلام) و تا کنون نقش آرامش و رسیدن به آن در زندگی توجه خاصی شده است.
آرامش را می‌توان از دیدگاه قرآن به گروه‌های مختلفی از جمله متافیزیکی (روحی) و فیزیکی ( جسمی) تقسیم کرد که هر کدام به صورت جداگانه انواع گوناگونی را در بر می‌گیرند، از جمله: خواب، ازدواج، توسل به اهل بیت، ذکر، دعا و نیایش، طبیعت و …. است.
با استفاده از آیات و روایات انسان می‌تواند آرامش از دست رفته خود را پیدا کرده و از اضطراب روحی و روانی خود بکاهد و به آرامش برسد و در مراتب زندگی خود پیشرفت کند.
کلید واژه:
عوامل آرامش، آرامش قرآنی، آرامش روحی

تاریخ ثبت اثر در سامانه فراخوان های پژوهشی: سال 1394

عوامل آرامش
آرامش قرآنی
آرامش روحی
تفسیر
تدوین
شاغل به تحصیل سطح دو

تاثیر مهاجرت سادات در تبلیغ مذهب تشیع

مقاله تاثیر مهاجرت سادات در تبلیغ مذهب تشیع در تاریخ 1394/11/29 در سامانه فراخوان های پژوهشی به ثبت رسیده است.

این مستند به صورت خودکار از طرف سیستم اشتراک گذاری شده است.
#شیعه #امام_زادگان #عدالت_خواهی #شهادت #استاد_راهنما_تحقیق_پایانی
تاثیر مهاجرت سادات در تبلیغ مذهب تشیع
نوع مستند : مقاله
پدیدآورندگان شبکه کوثرنت :

معصومه محسنی معصومه محسنی

چکیده :
از زمان خلافت امیر مومنان علی (ع) که ایران پایگاه تشیع شده بود شیعیان، این دیار را مامنی برای قیام علیه حاکمان غاصب یافتند و شهرهایی نظیر قم، کاشان، خراسان، شیراز و مازندران به صورت کانونی برای فراگیری و نشر آموزه های فقه شیعی تبدیل شد. در واقع فرزندان و نوادگان خاندان پاک و نورانی ائمه معصومین علیهم السلام، وجود پربرکت خود را فدای تحقق ارزشهای الهی و بشری کردند و در این مسیر بیشترین مشقت ها و محدودیت ها را از ناحیه دشمنان اسلام (امویان و عباسیان) تحمل کرده ، نهایتاً در دفاع از اسلام شهادت را به عنوان پیام حقیقت و نور هدایت بشریت برگزیدند.بی تردید مطالعه دلایل خروج امام زادگان از موطن اصلی و هجرت به مناطق مختلف ایران از یک سو به باز شدن حقایق و ناگفته های تاریخ سنتی مسلمانان بویژه شیعیان می انجامد. از دیگر سو ، نقش امام زادگان در کنار رسالت تاریخی و دینی ائمه معصوم (ع) در گسترش مذهب شیعه در ایران زمین بی بدیل بوده است.
مقاله پیش رو با توجه به برخی مولفه ها و عوامل اثرگذار بر تاریخ اجتماعی ایران به بررسی قیام امام زادگان بر علیه حکومت های جور و ستم زمانه خود می پردازد و با ذکر شواهدی به رسالت تاریخی سادات در حفظ و گسترش فرایند فکری مذهب شیعه اشاره دارد.

تاریخ ثبت اثر در سامانه فراخوان های پژوهشی: سال 1394

شیعه
امام زادگان
عدالت خواهی
شهادت
استاد راهنما تحقیق پایانی

ریشه های فردی حسد با تأکید بر قصص قرآنی

مقاله ریشه های فردی حسد با تأکید بر قصص قرآنی در تاریخ 1394/12/01 در سامانه فراخوان های پژوهشی به ثبت رسیده است.

این مستند به صورت خودکار از طرف سیستم اشتراک گذاری شده است.
#حسد #داستان_های_قرآنی #ریشه_های_فردی #اخلاق #بی_تقو #اخلاق_و_تربیت #تالیف #معاون_پژوهش_سطح_دو
ریشه های فردی حسد با تأکید بر قصص قرآنی
نوع مستند : مقاله
پدیدآورندگان شبکه کوثرنت :

فاطمه عزیزی فاطمه عزیزی

پدید آورندگان خارج از شبکه :

رجبعلی نعمت زاده

چکیده :
حسد به عنوان یکی از موانع جدی در مسیر تعالی و تکامل روح انسانی در منابع اصیل اخلاقی و آموزه های دینی، مورد توجه قرار گرفته است. برای فهم اینمساله، ریشه یابی و سازکار رهایی از آن، تحقیق حاضر در پی آن است تا با مطالعه و بررسی قرآن، به جستجوی ریشه های فردی حسادت در داستان های قرآنی بپردازد.
این تحقیق، از نوع تحقیق توصیفی می باشد و روش بکار رفته در آن اسنادی بوده و داده ها از کتب تفسیری و اخلاقی از طریق ابزار فیش جمع آوری شده و مورد تحلیل قرار گرفته است و نهایتا به احصاء مواردی مانند خبث نفس، تکبر، بی تقوایی، تعزز، کید شیطان، عداوت، محبت دنیا و … به عنوان ریشه های فردی پیدایش حسادت منجر گردید.

تاریخ ثبت اثر در سامانه فراخوان های پژوهشی: سال 1394

حسد
داستان های قرآنی
ریشه های فردی
اخلاق
بی تقو
اخلاق و تربیت
تالیف
معاون پژوهش سطح دو

مهرورزی در عرصه گاه آتش از منظر قرآن کریم

مقاله مهرورزی در عرصه گاه آتش از منظر قرآن کریم در تاریخ 1394/12/01 در سامانه فراخوان های پژوهشی به ثبت رسیده است.

این مستند به صورت خودکار از طرف سیستم اشتراک گذاری شده است.
#محبت #دوستی #مهرورزی #پسندیده #ناپسند #دشمنان #ن #تفسیر_و_علوم_قرآنی #تالیف #استاد_راهنما_تحقیق_پایانی
مهرورزی در عرصه گاه آتش از منظر قرآن کریم
نوع مستند : مقاله
پدیدآورندگان شبکه کوثرنت :

طاهره حاجی قاسمی طاهره حاجی قاسمی

چکیده :
محبت یک نوع جاذبه، میل و کشش معنوى است که در یک موجود ذى شعور، نسبت به چیزى که با وجود او ملایمت و با تمایلات و خواسته هاى او تناسبى داشته باشد، پدید مى آید، قرآن کریم مى-فرماید:«عَسى اَن تَکرَهُوا شَیــًا وهُوَ خَیرٌ لَکُم وعَسى اَن تُحِبّوا شَیــًا وهُو شَرٌّ لَکُم واللّهُ یَعلَمُ واَنتُم لاتَعلَمُون» ؛ چه بسا چیزى را خوش نداشته باشید، حال آن که خیرِ شما در آن است و یا چیزى را دوست داشته باشید، حال آن که شر شما در آن است و خدا می داند و شما نمی دانید.» از این آیه استفاده می شود که محبت نسبت به همه چیز پسندیده نیست، بلکه چه بسا ممکن است انسان چیزى را دوست داشته باشد، ولى در حقیقت آن چیز ناپسند و لایق دوستى نباشد. اسلام دین محبت است؛ ولی محبت همه جا خوب و پسندیده نیست؛ بلکه محبت ها و مهرورزی ها از نظر قرآن دو گونه اند؛ برخی خوب و پسندیده و بر خی مذموم و ناپسندند. برخی از محبت ها و مهرورزی های مذموم و ناپسند از نظر قرآن کریم، عبارت اند از : دوستی با دشمنان خدا و رسول ، دوستی با افراد ناباب، دوستی با نامحرم، دوستی اشاعه فحشا، دوستی تمجید و ستایش بیجا و …
تاریخ ثبت اثر در سامانه فراخوان های پژوهشی: سال 1394

محبت
دوستی
مهرورزی
پسندیده
ناپسند
دشمنان
ن
تفسیر و علوم قرآنی
تالیف
استاد راهنما تحقیق پایانی

بازی کودک از منظر آیات و روایات

فاطمه منصوری مجومرد
354 روز پیش

تحقیق پایانی بازی کودک از منظر آیات و روایات در تاریخ 1394/12/06 در سامانه فراخوان های پژوهشی به ثبت رسیده است.

این مستند به صورت خودکار از طرف سیستم اشتراک گذاری شده است.
#کودک #بازی #خلاقیت #تربیت #اسلام #والدین #بازی_های_رایان #اخلاق_و_تربیت #تدوین #شاغل_به_تحصیل_سطح_دو
بازی کودک از منظر آیات و روایات
نوع مستند : تحقیق پایانی
پدیدآورندگان شبکه کوثرنت :

فاطمه منصوری مجومرد فاطمه منصوری مجومرد

چکیده :
اسلام بازی و ورزش کودک را به عنوان نیاز جدی و طبیعی و راهی برای تقویت قوای جسمی،فکری و روحی کودک دانسته و وسیله ای برای تکوین اخلاق و شخصیت و برای کسب عادت های مطلوب او شمرد.از نظر اسلام بازی های کودکان باید تحت نظارت و حمایت والدین و مربیان دلسوز و شایسته انجام گیرد.حضرت محمد(صلّی الله علیه و آله وسلم) با کودکان بازی می کردند و حتی در نماز نیز به کودکان اجازه می دادند که بازی کنند.از فواید بازی کردن،تمرین استقلال و اراده و ایجاد خلاقیت می باشد.
بازی می تواند وسیله مناسبی برای تربیت او می باشد،زیرا قدرت آموختن در تمام کودکان وجود دارد می تواند از دیگران و با دیگران،از راه تقلید و مقایسه کردن بیاموزد.مقایسه کردن نشانه ی اعتماد به قدرت خود اوست.شغل و کار اصلی او در هفت سال اول زندگی بنا به گفته روایات،بازی است.
کودکانی که در دوران کودکی جنب و جوش فراوان دارند بنا به فرموده رسول خدا از هوش و ذکاوت بیشتری برخوردارند.در داستان حضرت یوسف که در قرآن آمده به طور مستقیم به مسئله بازی کودکان اشاره شده است که تحت هیچ شرایطی والدین نباید مانع از بازی کردن کودک شوند ولی باید دقت داشته باشند که چه کسانی همبازی او می باشند و درچه محیطی قراراست بازی کند.همبازی های کودک می توانند از لحاظ اخلاقی و رفتاری بر روی او اثر بگذارد. هر عصری ازابتدای زندگی بشر بازی مخصوص همان عصررا برای کودک دارا می باشد.. درعصر مدرن امروز نیز بازی به تبع تحولاتی که در زندگی انسان رخ داده است،تغییرات چشمگیری داشته است.از جمله اینکه بازی ها بیشتر رایانه ای شده و کودکان را بجای جنب و جوش به یکجانشینی کشانده است.در کنار محاسنی که دارد معایبی نیز دارد که بادقت و درایت والدین کودک هم می تواند از بازی های رایانه ای و هم از بازی هایی که تحرک و فعالیت کودک را زیاد می کند،استفاده کنند.

تاریخ ثبت اثر در سامانه فراخوان های پژوهشی: سال 1394

کودک
بازی
خلاقیت
تربیت
اسلام
والدین
بازی های رایان
اخلاق و تربیت
تدوین
شاغل به تحصیل سطح دو

نوشتن نظر

انسان کامل و حضرت علی-علیه السلام-

تحقیق پایانی انسان کامل و حضرت علی-علیه السلام- در تاریخ 1392/09/04 در سامانه فراخوان های پژوهشی به ثبت رسیده است.

این مستند به صورت خودکار از طرف سیستم اشتراک گذاری شده است.
#انسان #کامل #انطباق #ربوبیت_و____ #تدوین #فارغ_التحصیل_سطح_دو
انسان کامل و حضرت علی-علیه السلام-
نوع مستند : تحقیق پایانی
پدیدآورندگان شبکه کوثرنت :

اعظم رحمی اعظم رحمی

پدید آورندگان خارج از شبکه :

محمد باقر نظری
تفصیلی علامه تحقیق پایانی 4

چکیده :
بحث این تحقیق درباره انسان کامل و حضرت علی- علیه السلام- است. از دیدگاه قرآن کریم انسان موجودی است دو بعدی، یعنی فطرت انسانی هم دارای بعد مثبت است و هم دارای بعد منفی است. بنابراین انسان از دیدگاه قرآن در میان دو بی نهایت قرار گرفته است. از یک سوی می تواند آن چنان رشد پیدا کند که به اعلی اعلیین برسد و از سوی دیگر ممکن است آن چنان سقوط کند که به اسفل السافلین برسد. خداوند تا آن جا برای انسان ارزش قائل است که او را جانشین خود بر روی زمین می داند؛ موجودی که توانسته است بار امانت الهی را که آسمان ها و زمین و کوه ها از پذیرش آن سرباز زده اند به دوش گیرد.
قرآن انسان را موجودی می داند که خدا او را گرامی داشته و او را به بسیاری از مخلوقات خود برتری داده است. خداوند سبحان، کمال محض و کمال آفرین است. هر چه از او ظهور کند، کامل است. عالم و آدم از او ظهور کرده و هر دو، از مظاهر کمال حقند، هم کمال نفس دارند و هم از کمال نسبی برخوردارند. همه ی ذرات عالم هستی، به سوی کمال در حرکتند و مسیر امر الهی را طی می کنند، انسان نیز تافته ای جدا بافته از جهان خلقت نیست. از این رو سعی می کند با رسیدن به کمال مطلوب، خود را با سایر مخلوقات وفق دهد و با مجموعه ی جهان آفرینش هماهنگ سازد. راه هماهنگ شدن به نظام پیوسته ی جهان، در سیر به سوی کمال مطلوب، کسب فضایل اخلاقی است.
از نظر جهان شناختی و تکوین جهان، انسان کامل، نمونه ی آفرینش است و همه ی نمونه های نخستین وجود کلی را، در خود دارد، این چنین انسان، ولی الله است و مظهر اتم و اکمل این اسم شریف، صاحب ولایت کلیه است و آن، انسان کامل است که می تواند به اذن الله، در ماده ی کائنات تصرف کند و قوای ارضیه و سماویه را در تحت تسخیر خویش درآورد.
حضرت علی- علیه السلام- نمونه ی آرمانی عبادت و عبودیت، و مصداق روشن انسان کامل است. آن حضرت جامع همه ی کمالات و فضیلت ها است و در دریای بی پایان شخصیت وی همه ی گوهرهای ناب یافت می شود. وی در تمام حالات و صحنه های فردی و اجتماعی زندگی، چون جنگ، صلح، فقر، غنا، حکومت، قضاوت،… یک لحظه از عبودیت حق خارج نیست.

تاریخ ثبت اثر در سامانه فراخونهای پژوهشی: سال 1392

انسان
کامل
انطباق
ربوبیت و….
تدوین
فارغ التحصیل سطح دو

1 3 4

  • سخنان بزرگان

  • سايبري

  • کاربران آنلاین

    • حدیث عشق
    • حُسنِ حَسَن
    • شمس
    • عاشق کربلا
    • انــــتـــــــظاری
    • صهباء
    • تســـنیم
    • فاطمه مهراندوز
    • عشق در هر گوشه ای افسانه ای خواند زمن
    • مصطفوی
    • زهرا یوسفوند مفرد
    • بهاره شیرخانی
    • somayye java
    • اسحاق طلبه
    • peyman bakhshandeh
  • حباب

    کد حباب و قلب
    کد حباب و قلب
  • ك

  • گ

  • پ

  • http://blog69.kowsarblog.ir/

  • ف

  •  
    چرا امام حسین (ع) تنها ماند؟